Abstract
The purpose of the article is analysis of Ukrainian subject in Ukrainian artists of XIXth century Ivan Ajvazovsky’s and Illia Riepin’s art, in connection with what motives of artists’ heritage and their contribution in Ukrainian and world culture are reflected. The methodology of the research conditioned by using, exapt general scientific methods (analysis, synthesis, induction, deduction), special scientific methods of historic disciplines (historic-genetic, historic-typologic, prosopographic methods) and principles of objectivity and historicism. Scientific novelty consists in comprehensive reflection of Ukrainians’ life in Illia Riepin’s and Ivan Ajvazovsky’s art andaccent of attention at high level of Ukrainians’ moral spirit on Ukrainian painters’ canvases. Conclusions. I. Riepin’s and I. Ajvazovsky’s pictures may be called ethnographic sources, which reflect everyday life, calendar ritualism and other aspects of Ukrainian people life in ХІХ century. Painters fully succeeded reflect Ukrainians’ attitude to life in general, their identify, manners, traditions, reproduce mentality of community. As we see for example of I. Ajvazovsky’s art, domination of steppe subject in context of Ukrainian motives conditioned by painter’s consciousness, on the base on what we can make conclusion about steppe as main ingredient of Ukrainians’ mentality. Features of I. Riepin’s painting allow us affirm about absence of inferiority complex in tradition Ukrainian mentality, because it appeared through Ukrainians’ defeats in course of state formation but we see high developed culture, that wasn’t destroyed even in causes of imperial offensives to cultural heritage whith goal of destroying civilized people. Reflection of church subject in Ukrainian painters’ art allows state inseparability of spiritual people for keeping Ukrainian moral spirit. As we see, Ukrainian painters’ painting realistically portrays Ukrainians’ character and their past, that proves authors favor to Ukrainian identify and denial assertion about their representation of Russian culture. Therefore, worth emphasize, that I. Riepin’s and I. Ajvazovsky’s art in the future makes influence on modern Ukrainians’ national consciousness.
References
Биба, Є., Коляда І. (2012). Лист запорожців турецькому султану: Іван Сірко, Ілля Рєпін, Олександр Мурашко, Михайло Старицький. Історичний науково-популярний нарис, Історія в школі. Науково-методичний журнал, 4, 10-14.
Верховецька, М. (2022). Ілля Рєпін в Одесі та його картини у Художньому музеї. Південний захід. Одесика. Історико-краєзнавчий науковий альманах, 32, 176-182.
Вовк, О. І. (2012). Духовно-релігійні пошуки І.Ю. Рєпіна у дзеркалі сучасної біографістики / Ред. С. М. Куделко. Харків: «Видавництво САГА», 144 с.
Гриськов, А. (2020). Рєпін і Україна. Одеські штрихи до портрета видатного митця. Чорноморські новини. Одеська обласна громадсько-політична газета, 9. https://chornomorka.com/archive/22127/a-13553.html. 02.07.2024
Іван Костянтинович Айвазовський (2012). Іван Костянтинович Айвазовський в колекції Одеського художнього музею. До 195-річчя з дня народження. Одеса : Астропринт, 25 с.
Кормакова, Т. (2007). Серед хвиль Айвазовського. Мистецтво та освіта, 3, 61-62.
Курас, Ф. (2003). Айвазовський (Гайвазовський) Іван Костянтинович (1817-1900): російський художник-мариніст. Провідники духовності в Україні, 608-609.
Левченко, О. (2012a). Іван Айвазовський - видатний співець моря. Шкільний світ, 44, 1-6.
Левченко, О. (2012b). Посеред хвиль творчості Івана Айвазовського (до 195-річчя від дня народження художника). Мистецтво та освіта, 4, 56-59.
Мустафіна, Г. І. (2010). Художник-мариніст: урок з предмету художня культура світу Все для вчителя, 25, 21-22.
Національний музей (2020). Національний музей «Київська картинна галерея»: путівник / Упоряд. Ю. Вакуленко, авт. ст.: Н. Агеєва, Г. Алавердова та ін. К.: ВД «Антиквар», 272 с.
Отрошко, Л. (2016). Український контекст у творчості художників-пейзажистів ХІХ століття Українознавство, 3 (60), 171-185.
Побожій, С. І. (2009). Ілля Рєпін і Сумщина : монографія. Суми : ДВНЗ «УАБС НБУ», 107 с.
Терес, Н., Кравчук М. (2014). Українські мотиви у творчості Іллі Рєпіна. Етнічна історія народів Європи. Збірник наукових праць, 42, 100-105.
Турчак, Л. І. (2021). Творчість Іллі Рєпіна у контексті української та світової художньої культури. Теорія та історія культури. Питання культурології, 38, 204-215. https://doi.org/10.31866/2410-1311.38.2021.245945
Петутіна О. О. (ред.) (2017). Українська культура в іменах. Довідник для студентів усіх спеціальностей. Харків : НТУ «ХПІ», 305 с.
Філас, В. М. (2015). Візуальна репрезентація Олександрівська у творчій спадщині І.К. Айвазовського. Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету, 43, 313-317.
Чуковський, К. І. (1937). Ілля Рєпін. Харків : Мистецтво, 166 с.
Шмагало, Р. (2017). Ілля Рєпін і українська мистецька освіта. Вісник Львівської національної академії мистецтв, 34, 5-18.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Yuliia Liebiedieva