ВИКОНАВСЬКА МАЙСТЕРНІСТЬ ЯК САМОРЕАЛІЗАЦІЯ ВЧИТЕЛЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА У ПЕДАГОГІЧНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

  • Ковальова-Гончарюк Лілія Олексіївна

DOI:

https://doi.org/10.31652/2412-1142-2020-58-108-116

Ключові слова:

виконавська майстерність, майбутні вчителі музичного мистецтва, самореалізація

Анотація

У статті розглядається проблема виконавської майстерності майбутніх учителів музичного мистецтва. Узагальнено різні підходи до визначення інструментально-виконавської майстерності вчителя, як властивості, яка впливає на результат виконання майбутніми учителями музичного мистецтва їхніх професійно-педагогічних завдань. Інструментально-виконавську майстерність визначено як динамічну, інтегративну характеристику, систему інструментально-виконавських знань, умінь і навичок, психічних процесів і якостей особистості, що забезпечує успішне виконання професійно-педагогічних завдань, зокрема, пов’язаних з інтерпретаторською творчістю, дає змогу фахівцям успішно формулювати професійні завдання на уроках музичного мистецтва, виходячи з ситуації, та успішно їх розв’язувати відповідно до цілей, які поставлені; це вияв студентами свого «Я» у інструментально-виконавській діяльності, що сприяє їхній самореалізації у музично-педагогічній діяльності. Йдеться про те, що у музично-виконавській підготовці інструменталістів здебільшого виконавська майстерність тлумачиться як виховання інструментально-технічних навичок поза їх зв’язком із розкриттям художнього змісту твору. При цьому ігноруються такі суттєві важелі навчання, як усвідомлення власного професійного досвіду, опора на особистісно-значущі механізми самовизначення, саморозвитку, самовдосконалення майбутніх фахівців. Визначено особливості, які забезпечують психологічну готовність до публічного виконання музичних творів й ефективність педагогічної діяльності майбутніх учителів музичного мистецтва в цілому, завдяки умінням втілити власні інтерпретаційні наміри, пізнати і розкрити учням зміст музики, відтворити музичні образи для школярів за допомогою різних засобів музичної виразності, здійснювати музично-теоретичний та виконавський аналіз твору тощо. Доведено, що виконавська майстерність майбутніх учителів музичного мистецтва впливає на їхню самореалізацію.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Біографія автора

  • Ковальова-Гончарюк Лілія Олексіївна

    аспірант кафедри педагогіки і професійної освіти Вінницького державного
    педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського, м. Вінниця, Україна

Посилання

Арчажникова Л. Г. Профессия – учитель музыки: кн. для учителя. Москва : Просвещение, 1984. 111 с.

Ашихміна Н.В. Сутність і компонентна структура виконавської майстерності майбутніх учителів музики

в процесі музично-інструментальної підготовки. Педагогічні науки. Випуск LXXXI. Том 1. 2018.

С. 115-119.

Барсукова Н. С. Педагогічні умови формування виконавської майстерності майбутнього вчителя

музичного мистецтва : автореф. ... канд. пед. наук :13.00.04 – теорія і методика професійної освіти.

Мелітополь. 2015. 20 с.

Бурназова В. В. Професійна компетентність музиканта-інструменталіста: зміст, структура, методи

розвитку. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Сер: Педагогічні

науки. 2014. Вип. 1. С. 65-70.

Гончаренко Л. Формування інструментально-виконавської майстерності майбутнього вчителя музики.

Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Випуск 112. С. 142-149.

Горбенко О. Б. Формування музично-виконавської компетентності майбутнього вчителя музики в

процесі фахової підготовки: автореф. дис. ... канд. пед. наук; 13.00.04 – теорія і методика професійної

освіти. Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка.

Кіровоград, 2010. 21 с.

Гусейнова Л. В. Формування готовності майбутніх учителів музики до інструментально-виконавської

діяльності : автореф. ... канд. пед. наук : 13.00.02 - теорія та методика навчання музики. Київ. 2005. 18 с.

Давидов М. Теоретичні основи формування виконавської майстерності баяніста: навчальний посібник

для вищих навчальних закладів К.: Муз. Україна, 1997. 240 с.

Заходякін О. Інструментально-виконавська діяльність як невід’ємна частина професійної підготовки

педагога-музиканта. URL: http://www.stattionline.org.ua/pedagog/106/18841-instrumentalno-vikonavska-

diyalnist-yak-nevid-yemna-chastina-profesijnoї-pidgotovki-pedagoga-muzikanta.html

Збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції «Актуальні проблеми

музичної освіти: історія, сьогодення і майбутнє»: Наукове видання. За ред. проф. Козир А.В. та ін.

Херсон: МПП Видавництво «IT», 2017. 234 с.

Іщенко О. Музично-виконавська майстерність майбутніх викладачів мистецьких дисциплін: зміст,

завдання, значення. Збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції

«Актуальні проблеми музичної освіти: історія, сьогодення і майбутнє»: Наукове видання. За ред. проф.

Козир А.В. та ін. Херсон: МПП Видавництво «IT», 2017. С. 140-145.

Капченко О. Л Дефініція педагогічної майстерності. URL: https://www.narodnaosvita.kiev. ua/Narodna_

osvita/ vupysku/15/statti/kapchenko.htm

Касілов І. Специфіка професійної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до

інструментально-виконавської діяльності. Неперервна професійна освіта: теорія і практика (Серія:

Педагогічні науки). Випуск No1-2 (50-51), 2017. С. 93-98.

Кременштейн Б.Л. Воспитание самостоятельности учащихся в классе специального фортепиано. М.:

Музыка, 1966. С.38.

Кузьмина Н. В. Психологическая структура деятельности учителя. Гомель : Гомельск. гос. ун-т, 1976.

c.

Кузьмина Н. В. Способность, одаренность и талант учителя. Л. Знание, 1985. 86 c.

Михайленко М. П. Теоретичні основи формування виконавської майстерності гітариста : автореф. ...

канд. мистецтвознавства : 17.00.03 Музичне мистецтво. Київ. 2011. 21 с.

Мостова І. В. Формування педагогічно-виконавської майстерності майбутнього вчителя музики :

автореф. ... канд. пед. наук: 13.00.01 – теорія та історія педагогіки. Луганськ. 1998. 19 с.

Олексюк О.М. Музична педагогіка: Навчальний посібник. К. : КНУКіМ, 2006. 188 с.

Отич О. Педагогічна майстерність – це краса й добротворність педагогічної дії URL:

http://lib.iitta.gov.ua/710594/1/Педагогічна%20майстерність%201.pdf

Педагогічна майстерність: підручник. І. А. Зязюн, Л. В. Крамущенко, І. Ф. Кривонос та ін.; за ред.

І. А. Зязюна. Київ: Вища школа, 1997. 349 с.

Пляченко Т.М. Формування інструментально-виконавської компетентності майбутнього вчителя

музичного мистецтва у процесі фахової підготовки. Збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної

конференції. Професійна мистецька освіта і художня культура: виклики ХХІ століття. Київ. 2014.

С. 61-69.

Пляченко Т. Формування фахових компетентностей майбутнього вчителя музичного мистецтва на

заняттях з музично-інструментальних дисциплін. Науковий часопис Національного педагогічного

університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти: Збірник наукових

праць. Вип. 18(23). К.: НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2015. С. 146-150.

Пшеничних М.М. Моніторинг інструментально-виконавської компетентності майбутніх учителів

музики. «Молодий вчений». No 9.2 (49.2). 2017. С. 130-133.

Федоришин В. І. Формування виконавської майстерності студентів музично-педагогічних факультетів у

процесі колективного музикування 13.00.02 – теорія та методика навчання музики і музичного

виховання. 2006. 19 с.

Фрицюк В. А. Креативность будущих учителей и условия её формирования. Педагогические технологии.

Москва, 2009. No 1. С. 27-36.

Фрицюк В. А. Креативність учителя музики: діагностика та розвиток. Навч.-метод. посібник для майбут.

учителів. Вінниця, Видавництво ТОВ фірма «Планер», 2013. 140 с.

Завантаження

Опубліковано

2020-11-16

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2

Як цитувати

ВИКОНАВСЬКА МАЙСТЕРНІСТЬ ЯК САМОРЕАЛІЗАЦІЯ ВЧИТЕЛЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА У ПЕДАГОГІЧНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ. (2020). Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems, 108-116. https://doi.org/10.31652/2412-1142-2020-58-108-116