№ 1 (2024)
Методична підготовка вчителя математики

Формування готовності майбутніх учителів математики до застосування цифрових дидактичних ігор

https://doi.org/10.31652/3041-2277-2024-1-98-106
Аліна Воєвода
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського
Михайло Притуляк
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського

Опубліковано 2024-08-06

Ключові слова

  • комп’ютерні ігри, цифрові ігри, цифрові дидактичні ігри, процес навчання математики, підготовка майбутніх учителів математики

Як цитувати

Формування готовності майбутніх учителів математики до застосування цифрових дидактичних ігор. (2024). Дидактика математики: теорія, досвід, інновації, 1, 88-106. https://doi.org/10.31652/3041-2277-2024-1-98-106

Анотація

В статті розглядаються питання застосування цифрових дидактичних ігор у навчанні математики. Мета статті розглянути прийоми формування в майбутніх учителів математики готовності до застосування цифрових дидактичних ігор на уроках математики в закладах загальної середньої освіти. Використано системний аналіз наукових і науково-методичних джерел для визначення шляхів і прийомів формування в майбутніх учителів математики готовності до застосування цифрових дидактичних ігор. Проведено дефінітивний аналіз змісту понять «комп’ютерна гра», «цифрова гра», «відеогра», «електронна гра», «браузерна гра», «мобільна гра». Встановлено, що вони є спорідненими, але не тотожними. У власному дослідженні використовуватимемо термін «цифрова дидактична гра» і трактуємо його, як гру, що відбувається за допомогою програмованих цифрових пристроїв, які утворюють інтерактивну систему, зберігаються на цифрових носіях даних і відтворюються на цифровому обладнанні. Вони використовується в комплексі з іншими засобами навчання, не замінюючи традиційних занять, а доповнюють їх, входячи в їхню структуру.

Встановлено, що формування готовності майбутніх учителів математики до застосування цифрових дидактичних ігор в професійній діяльності може здійснюватися різними шляхами, зокрема через моделювання їхньої професійної самоосвітньої діяльності. З цією метою в процесі вивчення дисципліни «Технології навчання математики» пропонуємо студентам виконувати навчально-методичні задачі, з допомогою яких вони можуть включитись в активну методичну діяльність, пов’язану з пошуком інформації в різних джерелах та створенням власних розробок з використання цифрових дидактичних ігор в процесі навчання математики. В процесі дослідження виявлено, що в Україні цифрові ігри в процесі навчання математики учнів загальноосвітньої школи поки що використовуються епізодично, бо практично немає обґрунтованих технологій чи методик їх застосування. Перспективи подальших досліджень убачаємо в розробці методичної системи формування готовності майбутніх учителів математики до застосування цифрових дидактичних ігор на уроках математики.

Завантаження

Дані завантажень поки не доступні.

Посилання

  1. Бевз, С. В., Войтко, В. В., Бурбело, С. М., & Білоконна, К. В. (2014). Активізація навчального процесу з використанням концепції GBL. Вимірювальна та обчислювальна техніка в технологічних процесах, 4, 236-240. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vott_2014_4_50
  2. Воєвода, А. Л., Михайленко, Л. Ф., & Пудова, С. С. (2018). Застосування концепції «Game Based Learning» в освітньому процесі. Фізика і математика у вищій і середній школі. Науковий часопис НПУ імені М. П.Драгоманова. http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/25314
  3. Пилипчук, Р. В., & Кацалап, Р. Г. (2014). Комп’ютерна гра. Енциклопедія Сучасної України: електронна версія НАН України, НТШ. Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, https://esu.com.ua/pdf/file/4393.pdf
  4. Кириленко, Н. М. (2010). Педагогічні умови застосування комп’ютерних дидактичних ігор у фаховій підготовці майбутніх учителів математики й інформатики: дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Вінниця: ВДПУ імені М. Коцюбинського. 253 с.
  5. Лещенко П. А. (2017). Цифрові ігри для STEM освіти: американський досвід. Засоби наукової та науково-дослідної роботи, 49, 98-110. http://journals.hnpu.edu.ua/index.php/sciencemeans/article/view/70
  6. Лук’яненко К. (2014). Комп’ютерні ігри на уроках математики. Фізико-математична освіта, 1(2), 19- 25. http://nbuv.gov.ua/UJRN/fmo_2014_1_5
  7. Новик І. М. (2010). Проектування навчальних комп’ютерних ігор в освітньому процесі дошкільного навчального закладу. Вісник педагогіки і психології Збірник наук. праць, 4, http://www.psyh.kiev.ua/Збірник_наук._праць._-_Випуск4
  8. Семчук С. (2015). Комп’ютерні ігри та їх використання в педагогічному процесі ЗДО. Загальна і дошкільна педагогіка, 13. https://dspace.udpu.edu.ua/handle/6789/4098
  9. Donovan Tristan (2010). The History of Video Games. New York: Yellow Ant, 516 p.
  10. Gee J. P.(2003). What video games have to teach us about learning and literacy. New York: Pal grave Macmillan, 232. https://doi.org/10.1145/950566.950595
  11. Gray P. (2015). Free to Learn: Why Unleashing the Instinct to Play Will Make Our Children Happier, More Self-Reliant, and Better Students for Life. Basic Books; 1st edition, 288.
  12. Eichenbaum A. E., Bavelier D. and Green C. S. (2014). Video games: Play that can do serious good. American Journal of Play, 7, 50–72.
  13. Dye M., Green S., Bavelier D. (2009), Increasing Speed of Processing with Action Video Games. Current Directions in Psychological Science, 18, 321–326. https://doi.org/10.1111/j.1467-8721.2009.01660.x
  14. McGonigal Jane (2011). Reality Is Broken: Why Games Make Us Better and How They Can Change the World. by Jonathan Cape, 354.
  15. Prensky M.(2001). Digital game-based learning. New York: McGraw-Hill, 442.
  16. Rapini S. (2012). Beyond Textbooks and Lectures: Digital Game-Based Learning In STEM Subjects: Center for Excellence in Education. McLean, Virginia. Summer Intern, 32. http://gamingforeducation.weebly.com
  17. Dictionary cambridge (2021). https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/game-console
  18. Oxford dictionary (2016). Video game - definition of video game in English from the Oxford dictionary. https://denstoredanske.lex.dk/onlinespil
  19. Browser-based game (2023). https://www.computerhope.com/jargon/b/browserbased-game.htm