№ 39 (2024)
Проблеми діалектології та ономастики

Традиційний родильний текст подолян: анатомічний і вербальний коди обрядового тексту

https://doi.org/10.31652/2521-1307-2024-39-09
Інна Гороф'янюк
Біографія

Опубліковано 2025-01-23

Ключові слова

  • Поділля, родильний обряд, лінгвокультурний текст, код тексту, обряд, назва, подільські говірки

Як цитувати

Традиційний родильний текст подолян: анатомічний і вербальний коди обрядового тексту. (2025). Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Філологія (мовознавство), 39, 97-107. https://doi.org/10.31652/2521-1307-2024-39-09

Анотація

Стаття присвячена етнолінгвістичному аналізу подільського родильного тексту крізь призму ключових лінгвокультурних ідей, репрезентованих в обрядовій термінології, віруваннях і заборонах, націлених на забезпечення щасливої долі новонародженому. Родильний обряд подолян розглянуто як лінгвокультурний текст, побудований на єдності персонажного, акціонального, предметного, кількісного, вербального й анатомічного кодів. Об'єднує їх лінгвокультурний центр родильного тексту – мотив Долі, який прочитується в зумовленості обрядодій, залученні конкретних учасників на окремих етапах обряду, використанні різних атрибутів та словесних формул, що супроводжують традиційний родильний обряд подолян. Формують кожний код обрядового тексту широкий корпус проаналізованих номінацій, більшість із яких є автохтонними, слов’янськими за походженням. Дослідження виконано на діалектному матеріалі, зібраному в 62 н.пп. Вінницької області експедиційним методом. У роботі також застосовано загальнонаукові (аналізу та синтезу, порівняння, описовий метод) та власне лінгвістичні методи: текстологічний (контекстуальний аналіз), порівняльно-історичний і метод компонентного аналізу. Установлено, що звичаєві настанови в подільському лінгвокультурному родильному тексті, зафіксовані на досліджуваній території, є виявом архаїчних уявлень наших предків про анімізм навколишнього світу: вода, дерева, земля, предмети й рослини наділені якостями живих істот, а тому здатні транслювати людині свої властивості, контактуючи з нею. Слово програмує Долю дитини, тому широкий комплекс мовленнєвих формул, уживаних на різних етапах родильного обряду, а найактивніше на хрестинах, націлений на забезпечення щасливої Долі немовляті. Спільність структурних елементів родильного обряду подолян, його номінацій із відповідними елементами у слов’ян або ж навіть ширше – європейців свідчить про його архаїчність, табуїзованість, відносну консервативність. З огляду на це подальші студії цього предмету мають широкий евристичний потенціал для встановлення українсько-інослов’янських зв’язків у площині ономасіології, етимології та етнології.

Завантаження

Дані завантажень поки не доступні.

Посилання

  1. Бігусяк, М. (1997). З лексики родильного обряду у гуцульських говірках. Гриценко П. Ю. (ред.), Український діалектологічний збірник. Кн. 3 : Пам’яті Тетяни Назарової. Київ: Довіра, с. 293-301.
  2. Богдан, С. (1997). Побажання в родинний обрядовості Західного Полісся. Велике лядо: збірник статей, присвячений 60-річчю доктора філологічний наук, професора Миколи Васильовича Никончука, Житомир, с. 42-48.
  3. Гороф'янюк, І. В. Ботанічна лексика центральноподільських говірок: структурна організація та ареалогія: монографія / відп. ред. П. Ю. Гриценко. Вінниця: ТОВ «ТВОРИ», 2020, 632 с.
  4. Гороф’янюк, І. (Укл.) (2021). Матеріали до словника подільського говору. Вінниця: ТОВ «ТВОРИ».
  5. Гороф’янюк, І. (2024). Традиційний родильний текст подолян: персонажний та акціональний коди обрядового тексту. Павликівська Н. М. (ред.), Мовна картина світу українців в її індивідуальному, регіональному та загальнонаціональному виявах: колективна монографія. Вінниця: ФОП Добрянська О. Г., ТОВ «ДРУК-ПЛЮС», с. 50-73.
  6. Гримашевич, Г. (2012). Родильний обряд Житомирщини: структура, номінація, функціонування. Наукові записки Вінницького педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Філологія (мовознавство): зб. наук. праць, вип. 16. Вінниця, с. 283-290.
  7. Грушевський, М. (2011). Дитина у звичаях і віруваннях українського народу / 2-ге вид., стер. Київ: Либідь.
  8. ЕСУМ (1982-2012) – Етимологічний словник української мови: в 7 т. Ред. кол.: О. С. Мельничук (гол. ред.), І. К. Білодід, В. Т. Коломієць, О. Б. Ткаченко. АН УРСР. Ін-т мовознавства ім. О. О. Потебні. Київ: Наукова думка.
  9. Жвава, О. А. (2010). Лексика родинних обрядів подільсько-буковинсько-наддністрянського суміжжя (Автореф. дис. канд. філол. наук: 10.02.01). Київ.
  10. Коваленко, Н. Д. (2007). Фраземіка родильних обрядів у говірках волинсько-подільського суміжжя. Науковий часопис Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова. Серія 10. Проблеми граматики і лексикології української мови, вип. 3, кн. 2. Київ, с. 183-191.
  11. Пискач, О. (2015). Акціональні і номінативні аспекти родильної обрядовості в говірках Міжгірського району Закарпатської області. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Філологія. Соціальні комунікації, вип. 24. Ужгород, с. 160-164.
  12. Тищенко, Т. (2014). Східноподільський родильний обряд: лексикографічний і текстовий описи. Умань: ВПЦ «Візаві».
  13. Хомчак, Л. (2012). Лексика родинної обрядовості надсянських говірок. (Aвтореф. дис. канд. філол. наук: 10.02.01). Львів.