Religious and Spiritual Origins and Historical Conditions of the Formation of the Modern Sunni-Shiite Conflict in the Middle East
pdf (Ukrainian)

Keywords

Islam, Koran, Sunnah, ummah, Shiites, Sunnis, dogma

How to Cite

Khodzhin, M. (2022). Religious and Spiritual Origins and Historical Conditions of the Formation of the Modern Sunni-Shiite Conflict in the Middle East. Scientific Papers of the Vinnytsia Mykhailo Kotsyiubynskyi State Pedagogical University Series History, 39, 65-73. https://doi.org/10.31652/2411-2143-2022-39-65-73

Abstract

The aim of the article is to highlight the historical conditions and spiritual origins of the modern Sunni-Shiite conflict in the Arab countries. The research methodology is based on acombination of general scientific, special - historical and interdisciplinary research methods, taking intoaccount the principles of impartiality, systematicity, historicism, human centrism and scientificity. Thescientific novelty lies in the author's attempt to reveal the main historical and spiritual-dogmaticorigins of the modern Sunni-Shiite conflict in modern Arab countries with a view to its future solution.In writing this article, we have drawn on a wide range of sources of scientific literature and historicalsources, including the Qur'an and the Sunnah. Conclusions. The Sunni-Shiite conflict has deephistorical roots and dates back to the second half of the seventh century. It is then that Islam splits into two branches of Sunnis and Shiites. The fundamental difference between these areas is the differentattitudes to the basic dogmatic principles of Islamic doctrine. Yes, Sunnis call for strict adherence to the Qur'an and Sunnah. In turn, Shiites introduce into the spiritual tradition, in addition to the Qur'an and Sunnah, the legends and sayings of Caliph Ali (Ahbar) and the doctrine of imams - the spiritualleaders of the community. Today, it is clear that the current dogmatic differences between Sunnis and Shiites are not significant, which lays the groundwork for resolving Sunni-Shiite controversies at thelevel of the basic tenets of Islamic doctrine.

pdf (Ukrainian)

References

Hoyland, R. (2001) Arabia and the Arabs: From the Bronze Age to the coming of Islam. London and New York, 30 p.

Аляутдинов, Ш. (2001). Путь к вере и совершенству. 2-е изд., М. 250 c.

Асанбаев, М. (2009) Аравийские монархии : общество, власть и государство. Алматы: Казахстанский центр гуманитарно-политической конъюнктуры, 208 с.

Бартольд, В. (2002). Работы по истории ислама и Арабского халифата. М., 790 с.

Бибикова О.(2019) КОРАН. Универсальная научно-популярная энциклопедия Кругосвет. https://www.krugosvet.ru/enc/kultura_i_obrazovanie/religiya/KORAN.html

Большаков О. (2000) История Халифата. В 4 томах. Том 1. Ислам в Аравии (570-633 гг.). Восточная литература РАН. М., 99 с.

Большаков О. (2000) История Халифата. В 4 томах. Том 2. Ислам в Аравии (570-633 гг.). Восточная литература РАН. М., 67 с.

Грюнебаум Г. (1988) Классический ислам: Очерк истории, 600–1258гг. .М.,570 с.

Еремеев Д. (1990) Ислам: образ жизни и стиль мышления. М. : Политиздат. 288 с.

Ихсаноглу Э. (2013) Исламский мир в новом веке. Организация Исламского сотрудничества. М. : ИВ РАН, 416 с.

Кепель Ж. (2004) Джихад: Экспансия и закат исламизма. М.: Ладомир, 468 с.

Коран ( 2018) Перевод смысла ятов и их краткое толкование. Киев, Ассоциация мусульман Украины. 919 c.

Крымский А. (1904) Об источниках и пособиях для истории Мухаммада. М. 593 с.

Лари Сайид Муджтаба Мусави.(1999) Основные положения ислама. Лекции по мусульманской догматике. Баку. 465 с.

Латигін Н.(2016) «Іслам: шлях крізь віки». К.:Київський Національний торгово-економічний університет, 360 с.

Миркина З. (1995) Великие религии мира. М., 384 с.

Сейранян Б. (2013) Становление государственности аравийских монархий (исторический аспект и модернизационные тенденции). М.: Институт востоковедения РАН, 180 с.

Соловьёв В. (1991) Магомет. Его жизнь и религиозное учение. Алма-Ата, 285 с.

Шейх Усман аль-Хамис. (2012) Период из исламской истории от кончины Пророка до гибели Хусайна в 61 г.г. Алма-Ата: Третье русское издание Издательский дом Свет Ислама, 313 с.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Максим Ходжін

Downloads

Download data is not yet available.