Норми та аномалії моди періоду «розвиненого» соціалізму
pdf

Ключові слова

аномалії, журнали мод, «застій», мода, норми, відхилення

Як цитувати

Цимбалюк, О. (2020). Норми та аномалії моди періоду «розвиненого» соціалізму. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Історія, 32, 82-91. https://doi.org/10.31652/2411-2143-2020-32-82-91

Анотація

Мета статті. На основі використання методу дихотомічного зіставлення понять «норма/аномалія» охарактеризувати особливості розвитку та проявів моди в Радянському Союзі періоду брежнєвського «застою» у контексті відповідності політичним та соціально-економічним завданням комуністичної влади. Методологія дослідження ґрунтується на використанні загальнонаукових методів (аналізу, синтезу й узагальнення), спеціально-історичних (порівняльного, хронологічного та історико-системного) у поєднанні з принципами історизму та об’єктивності, методі контент-аналізу класичних «модних» часописів та сатиричних журналів «Перець» і «Крокодил». Наукова новизна  роботи полягає у спробі проаналізувати феномен «моди» в Радянському Союзі періоду кінця 60-х початку 80-х рр. ХХ ст. з погляду наявності «норм» та «аномалій», як двох взаємопов’язаних складових модних тенденцій, які були притаманні радянському суспільству в окреслений період. Висновки. Явище моди в Радянському Союзі поєднувало в собі дві складові – «норми» та «аномалії». «Норми» моди були підпорядковані ідеології комуністичної партії та слугували формуванню «правильного» образу і зовнішнього вигляду радянського громадянина на противагу представникам капіталістичного світу. Засобами трансляції стандартизованих радянських модних тенденцій виступали мережа Будинків моделей та журнали мод. Однак у період так званого «брежнєвського застою» у сфері розвитку радянської модної індустрії відбуваються значні трансформації, що були спричинені  внутрішніми соціально-економічними та зовнішніми факторами. До перших відносились: конфлікт між проблемами у функціонуванні легкої промисловості, покращенням добробуту населення, що викликало «споживчий бум» й спровокувало дефіцит товарів широкого вжитку, які в радянському виконанні не відрізнялись якістю. Друга група факторів пов’язувалась із специфікою модної індустрії, яка не може бути абсолютно закритою.

Попри обмеження, інформація про тенденції та зразки західної моди поширювалась на сторінках журналів мод, опосередковано з кіно- та теле-екранів, спричиняючи виникнення та розповсюдження так званих «аномалій» моди. Ситуацію радянської одноманітності погіршувало непереборне прагнення жінок виглядати гарно. «Аномалії» моди в радянській державі пов’язувалися не лише із появою хіпі на вулицях великих міст, вони проявлялись і в постійній прихованій боротьбі із «нормованою» радянською «скромністю» в одязі.  Разом із іншими факторами, які не входять до предмету нашого дослідження, це призвело до формування нових явищ та практик у повсякденному житті населення, наростання та в майбутньому загострення кризи комуністичної системи.

pdf

Посилання

Ахмадыкина, А. А. (2017). «Фарцовка» в СССР в 1950-х – 1980-х гг.: отрасль теневой экономики и практика советской реальности. «Научно-практический электронный журнал «Аллея Науки», ИП Шелистов Денис Александрович (Издательский центр "Quantum") (Томск), 16, https://elibrary.ru/download/elibrary_32421867_61478860.pdf

Б. а. (1966a). Для роботи. Радянська жінка,7, С.28-29.

Б. а. (1966b). До весілля. Радянська жінка, 3, С.30.

Б. а. (1966с). Комбіновані плаття. Радянська жінка, 7, С.28.

Б. а. (1967). Мода сьогодні і завтра. Радянська жінка, 7, С. 30.

Б. а. (1968). У найурочистіший день. Радянська жінка, 9,С.26-27.

Б. а. (1969a). Мода. Здраствуй, свято! Радянська жінка, 4, С. 30-31.

Б. а. (1969b). Трактористкам. Радянська жінка, 7, С.28-29.

Б. а. (1976). КПСС. Съезд 25-й, (1). Москва: Политиздат, 472 с.

Б. а. (1981). На кожен день. Радянська жінка, 10, С. 30-31.

Бобрихин, А. А., Егорова, С. И. (2015) Одежда как средство формирование советской идентичности. Концепт,18. http://e-koncept.ru/2015/75242.htm

Богомолов, А. А. (2016). Легенды первых лиц СССР. Москва: Издательство ACT, 320 с.

Васильев, А. А. (2010). Этюды о моде и стиле. Москва: Глагол, Альпина Паблишер, 592 с.

Венгерська, В. О. (2019). Журнали мод як віддзеркалення соціальної стратифікації радянського суспільства. Сторінки історії: збірник наукових праць, 48, с. 207-223.

Виниченко, И. В., Найманхова, Ж. М., Штиб, К. А., & Курманова, Л. Р. (2013). Отношение советского общества к появлению альтернативной моды. Омский научный вестник, 1(115), с.117-180.

Виниченко, И. В. (2011).Социально-культурные процессы в советском обществе в епоху «дефицита» и их влияния на моду. Russian Journal of Education and Psychology, 8. https://cyberleninka.ru/article/n/sotsialno-kulturnye-protsessy-v-sovetskom-obschestve-v-epohu-defitsita-i-ih-vliyanie-na-modu

Герасимчук, С. (1974). Карикатура. Перець, 20, с. 14.

Гладка К. (2015). Хіпі Алік Олісевич: «Волосся для нас було символом свободи». «Дзеркало тижня», 45. https://dt.ua/personalities/hipi-alik-olisevich-volossya-bulo-dlya-nas-simvolom-svobodi-_.html

Гончаров, В. (1974). Карикатура. Перець, 7, с. 9.

Горохов, Е. (1976). Карикатура. Крокодил, 16, с.1.

Гофман, А. Б. (1994). Мода и люди. Новая теория моды и модного поведения. Москва: Наука, 160 с.

Дианова, К. А. (2018). Историко-психологические аспекты взаимовосприятия моды в СССР и на Западе (1920 - 1930-е гг.). Сборник «Историко-психологические аспекты взаимовосприятия России и Запада»: Материалы XLIV Междунар. науч. конф.(с. 71-76) Санкт-Петербург.

Журавлев, С. В., & Гронов, Ю. (2013). Мода по плану: история моды и моделирования одежды в СССР 1917—1991 Москва: ИРИ РАН, 496 с.

Зусева, В., Евсеева, Т., & Иванова, Н. (2012). Советский стиль. Москва: Мир энциклопедий Аванта+, Астрель, 207 с.

Иванова, А. (2018). Магазины «Березка»: парадоксы потребления в позднем СССР . Москва: Новое литературное обозрение, 348 с.

Клинова, М. А. (2014). Советский модный дискурс второй половины 1970-х – 1980-х годов: эволюция трансруэмых потребительских стратегий. Вестник Пермского университета, (4), 140-150.

Корнієнко, О. В. (2018a). Структура й особливості функціонування індустрії моди в УРСР у ІІ половині ХХ ст. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Історичні науки, (3), 18-23.

Корнієнко, О. В. (2018b). Періодика УРСР 1950-1980-х рр. як інструмент впливу на моду та повсякденне життя. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Історія України». Українознавство: історичні та філософські науки, (27), 77-88.

Крилов, О. (1975). Карикатура. Крокодил, 6, с.1.

Кузьменко, Ю. В., & Іванова, А. С. (2018). Мода та дозвілля радянських жінок у 1960-1980-ті рр. Література та культура Полісся. Серія «Історичні науки», (92), 291-303.

Кукрыниксы. (1974). Карикатура. Крокодил, 34, с. 1.

Кухар, В. (2012). Явище субкультури хіпі в світі і на українських теренах. http://archive.nndiuvi.org.ua/fulltext.html?id=2754

Лебина, Н. Б. (1999). Повседневная жизнь советскго города: Нормы и аномалии. 1920-1930 годы. Санкт-Петербург: Летний сад, 320 с.

Макаренко, В. (2018). Киевский дом моделей одевал первых леди СССР. КП в Украине, (2620), с.8.

Мельничук, О. С. (1975). Словник іншомовних слів. Київ: Головна редакція Української Радянської енциклопедії АН УРСР, 775 с.

Пижова, С. (1969). Улюблена нами хустина. Радянська жінка. 1962, 2. С.17.

Ровна, Т. (1967). За народними мотивами. Радянська жінка, 7, С.33.

Романов, П., & Ярская-Смирнова, Е. (2005). Фарца: Подполье советского общества потребления. Неприкосновенный запас, 5, С. 62-68.

Твердюкова, Е. Д. (2013). Комиссионная торговля в Советской Росси – СССР (1917–1991) Вестник СПбГУ, (4), 80-89.

Тканко, З. (2011). Мінімалізм і геометрія форм одягу в моді України 1960-х рр. Вісник Львівської національної академії мистецтв, (22),284-293.

Цветкова, А. (1976). Карикатура. Крокодил, 19, с.1.

Шукава, Е. (1976). Карикатура. Крокодил, 29, с. 1.

Юзефова, Т. (1967). Влітку у місті. Радянська жінка, 6, С.33.

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Авторське право (c) 2020 Наукові записки Віницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Історія

Завантаження

##plugins.themes.healthSciences.displayStats.noStats##