ВІЗУАЛЬНА ГРАМОТНІСТЬ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ: ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА
DOI:
https://doi.org/10.31652/2412-1142-2020-55-5-10Ключові слова:
візуальна культура;, візуальна грамотність;, освіта;, візуальний образ;, візуальна інформація.Анотація
Стаття присвячена аналізу застосування візуальної грамотності в навчальному процесі. В епоху розвитку інформаційно-комп’ютерних технологій упровадження візуалістики в освіту підносить її на рівень сучасних вимог. Проведено аналіз «пікторального повороту», в результаті якого виникла візуальна культура. В її контексті проводяться наукові дослідження щодо проблеми візуальності, способів обробки візуальної інформації, використання візуального сприйняття в освітніх процесах і комунікації, а також технік доведення на основі візуальної інформації. Підкреслюється вплив візуалізації на освіту, в основі якої нині лежить мультимедійна екранна комунікація. Показано, що грамотність ХХІ століття мультимодальна, здатна до швидкої і творчої інтерпретації, спрямована на інтерактивні візуальні комунікації, включає можливість використання інформаційних технологій для виклику емоційних реакцій, має потенціал зміни способів, методів, технологій, форм навчання. Характеризуються ключові академічні досягнення сучасності: грамотність цифрової доби; наукова, технологічна, візуальна, інформаційна, мультикультурна грамотність; ефективна комунікація. Зазначається, що під візуальною грамотністю розуміється здатність сприймати та використовувати візуальні образи, здатність людини мислити і виражати думки в зображеннях, сприймати логіку, емоції і смисли, що містяться у візуальній інформації, а також здатність продукувати візуальні образи в комунікації. Візуально грамотні учні та студенти мають практичні знання зі створення та відтворення візуальної інформації в цифрових медіа, а також постають візуальними комунікаторами, що діють відповідно до запитів інформаційного світу. Візуальна спрямованість сучасних освітніх практик обумовлена розвитком інформаційно-комп’ютерних технологій, які породжують екранно-образну реальність.
Завантажити
Посилання
Басин Е.А. Искусство и воображение. М.: Слово, 2011. 358 с.
Батаева Е.В. Видимое общество. Теория и практика социальной визуалистики. Х.: ФЛП Лысенко И.Б.,
349 с.
Джеймісон Ф. Постмодернізм, або Логіка культури пізнього капіталізму. К.: Вид-во «Курс», 2008. 504 с.
Ільїна Г.В. Ґенеза культури мислення: логос, раціо, візіо: монографія. Київ, Ніжин: Видавець ПП Лисенко
М.М., 2018. 368 с.
Князева Е.Н. Энактивизм: новая форма конструктивизма в эпистемологии. М.: СПб.: Центр
гуманитарных инициатив; Университетская книга, 2014. 352 с.
Череповська Н. Візуальна медіакультура: розвиток критичного мислення і творчого сприймання. К.:
Міленіум, 2014. 117 с.
Щедровицкий П.Г. Изменения мышления на рубеже ХХІ столетия: социально-культурные вызовы.
Вопросы философии. No 1, 2007. с. 36-54.
Bryson N. The Gaze in the Expanded Field. Vision and Visuality; Edited by Hal Foster.. Seattle: Bay Press,
P. 87-108.
Mirzoeff N. An Introduction to Visual Culture. New York: Rout ledge, 1999. 274 р.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.