Асоціативний експеримент як засіб дослідження ролі сакрального в мовній свідомості сучасної молоді
Опубліковано 2024-08-13
Ключові слова
- вільний асоціативний експеримент, сакральне, мовна свідомість, антропонімічний концепт, ядерна та периферійна зони асоціативного поля
Авторське право (c) 2024 Liudmyla Zhvania, Oksana Nesterchuk, Raisa Khrystianinova
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Як цитувати
Анотація
У статті представлено аналіз результатів вільного асоціативного експерименту, проведеного задля дослідження значення сакрального в мовній свідомості студентської молоді. Обравши для ролі слів-стимулів власні імена, ми здійснили аналіз семантики асоціативного поля концептів-антропонімів та визначили частотність реакцій, пов’язаних з поняттям сакрального.
Визначено, що найпотужнішу семантичну групу становлять міфологічні персонажі та образи, джерелом яких є Біблія. Традиційні елементи сакрального мають функціональне значення у формуванні картини світу сучасної молоді, що свідчить про високу міру «закоріненості» молодого покоління в релігійні традиції народу.
Завантаження
Посилання
- Бацевич, Ф. (2009). Основи комунікативної лінгвістики. Київ: ВЦ «Академія», 376 с.
- Бацевич, Ф. (2007). Словник термінів міжкультурної комунікації. Київ: Довіра, 205 с.
- Бутенко, Н. (1979). Словник асоціативних норм української мови. Львів: Вища школа, 118 с.
- Гапченко, О. (2011). Мовна свідомість людини як об’єкт лінгвістичних досліджень. Вісник Київського національного університету ім. Т. Шевченка: Літературознавство. Мовознавство. Фольклористика, № 22, С. 31–34. http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKNU_LMF_2011_22_12
- Гнатюк, Л. (2005). Мовна свідомість у сучасній лінгвістичній парадигмі. Українське мовознавство, Вип. 34, C. 3–8.
- Дюркгайм, Е. (2002). Первісні форми релігійного життя: Тотемна система в Австралії. Київ: Юніверс, 2002, 424 с.
- Ковалевська, Т. (2013). Прикладні аспекти укладання асоціативних словників. Українська і слов’янська тлумачна і перекладна лексикографія. 2013, С. 140–146.
- Ковалевська, Т. (2001). Семантика онімних асоціатів у рекламному дискурсі. Записки з ономастики, 2001, Вип. 5, С. 3–11.
- Кочерган, М. (2004). Зіставне мовознавство: проблема мовних картин світу. Мовознавство, № 5–6, С. 7–22.
- Нестерчук, О. (2019). Асоціативний словник власних особових імен. Луцьк: ПП Іванюк В. П., 2019, 200 с.
- Селігей, П. (2012). Мовна свідомість – шанобливе ставлення до мови. Дивослово, № 7, С. 40–44.
- Сурмач, О. (2012). Асоціативний експеремент та вербальні асоціації у психолінгвістичних дослідженнях. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Сер. Філологічна, Вип. 29, С. 22–24.
- Швець, Ю. (2021а). Динаміка густативів на матеріалі твору «Кайдашева сім’я» І. Нечуя-Левицького. Прикладна лінгвістика на Півдні України: здобутки та перспективи: зб. матер.І Міжнар. Конгресу, Одеса, С. 121–125.
- Швець, Ю. (2021б). Дослідження кодів української густаторної лексики методом вільного асоціативного експерименту. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Вип. 44, т. 3, С. 146–154.
- Шелюто, В. (2010). Проблема сакрального як світоглядна проблема. Наука. Релігія. Суспільство, 2010, № 4, С. 91–94.
- Otto, R. (1950). The idea of the holy. Oxford and New York: Oxford University Press. 1950. http://faculty.trinity.edu/mbrown/whatisreligion/PDF%20readings/Otto-Idea%20of%20the%20Holy-cmb%20highlights.pdf