Місце українських національних мотивів у художній культурі УРСР: 1960-ті – 1970-ті рр. (на прикладі театрального та кінематографічного мистецтва)
pdf (Англійська)

Ключові слова

художня культура, національні мотиви, українська нація, українське національне відродження, українські митці, радянська влада, денаціоналізація

Як цитувати

Кіндрачук, Н., & Мелещенко, Т. (2023). Місце українських національних мотивів у художній культурі УРСР: 1960-ті – 1970-ті рр. (на прикладі театрального та кінематографічного мистецтва). Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Історія, 43, 35-40. https://doi.org/10.31652/2411-2143-2023-43-35-40

Анотація

Метою статті є дослідження місця українських національних мотивів у художній культурі УРСР 60-х – 70-х рр. ХХ ст. на прикладі театрального та кінематографічного мистецтва, демонстрація протесту української інтелігенції проти русифікації та денаціоналізації корінного народу України. Методологія дослідження. Під час здійснення дослідження застосовано конкретні наукові методи, зокрема аналітико-логічний, історико-системний, пояснення, пошуку, синтезу, співставлення, комплексного добору. У роботі також використано метод аналізу – для з’ясування рівня зростання національної свідомості українців. Наукова новизна. З’ясовано, що початок 1960-х рр. характеризувався певним піднесенням української проблематики в художній культурі, проте вже з другої половини цього десятиліття і впродовж 1970-х рр. прояви українських національних мотивів активно почали витіснятися з кіноекранів та театральних сцен УРСР тощо. Аргументовано, що спротив української творчої інтелігенції радянській тоталітарній системі вилився в культурно-мистецький нонконформізм. Висновки. Незважаючи на утиски та репресії з боку правлячої комуністичної верхівки, українські митці намагалися в своїй творчості пропагувати українську минувшину, розкрити багатогранну національну культуру корінного народу УРСР та продемонструвати перед усім світом її окремішність і право на самостійне існування. Незворотнього характеру набирав процес відродження національного обличчя української культури, повернення з глибин народної творчості, взаємозв’язку національного і духовного. Дух вільнодумства, морально-естетичні новації, виборювання права на автохтонне мистецтво наповнили діяльність молодих талановитих українців.

pdf (Англійська)

Посилання

Abakumova, V. (2021). Updating the repertoire of the Ukrainian film studios in the context of the perestroika process. Skhidnoievropeiskyi istorychnyi visnyk – East European Historical Bulletin. 18. S. 199–209. [in English]. https://doi.org/10.24919/2519-058X.18.226504

Dziuba, I. (1998). Internatsionalizm chy rusyfikatsiia. [Internationalism or Russification]. Kyiv: Akademiia. 272 p. [in Ukrainian].

Kindrachuk N., Vasylchuk V. (2022). The Ukrainians’ resistance to the anti-religious policy of the Soviet totalitari an state on the way of preserving their national and spiritual values: 1960’s – 1970’s. Skhidnoievropeiskyi istorychnyi visnyk – East European Historical Bulletin. 25. S. 189–199. [in English]. https://doi.org/10.24919/2519-058X.25.269552

Korniienko, N. (1999). Ukrainskyi teatr 1980–1990-kh rokiv – tsinnisni oriientatsii ta kartyny svitu u viziiakh lideriv. [Ukrainian theater of 1980 – 1990’s – value orientations and pictures of the world in the visions of leaders]. Pratsi teatroznavchoi komisii. Lviv: Naukove tovarystvo im. Shevchenka. S. 308– 344 [in Ukrainian].

Korohodskyi, R. M., Shcherbatiuk S. I. (1994). Serhii Paradzhanov. Zlet, trahediia, vichnist: tvory, lysty, dokumenty arkhiviv, spohady, fotohrafii [Sergey Paradzhanov. Rise, tragedy, eternity: works, letters, documents of archives, memories, photographs]. Kyiv : Spalakh LTD. 280 s. [in Ukrainian].

Krupnyk, L. O. (2002). Derzhavna polityka u sferi ukrainskoho profesiinoho mystetstva (1965–1985): dysertatsiia kandydata istorychnykh nauk : 07.00.01. [State policy in the field of Ukrainian professional art (1965–1985): dissertation of the candidate of historical sciences: 07.00.01]. Kyiv. 212 s. [in Ukrainian].

Kommunystycheskaia partyia Sovetskoho Soiuza. (1972). Kommunystycheskaia partyia Sovetskoho Soiuza v rezoliutsyiakh y reshenyiakh sъezdov, konferentsyi y plenumov TsK: v 14 tomakh. [Communist Party of the Soviet Union in resolutions and decisions of congresses, conferences and plenums of the Central Committee: in 14 volumes]. Moskva : Yzdatelstvo polytycheskoi lyteraturы TsK KPSS. 8 (1959–1965). 572 p. [in Russian].

TsDAHOU – Tsentralnyi derzhavnyi arkhiv hromadskykh ob’iednan Ukrainy [Central State Archive of Public Associations of Ukraine].

DAChO – Derzhavnyi arkhiv Chernivetskoi oblasti [State Archives of Chernivtsi region].

DADO – Derzhavnyi arkhiv Dnipropetrovskoi oblasti [State Archives of Dnipropetrovsk region].

DAIFO – Derzhavnyi arkhiv Ivano-Frankivskoi oblasti [State Archives of Ivano-Frankivsk region].

DAKhO – Derzhavnyi arkhiv Kharkivskoi oblasti [State Archives of Kharkiv Region].

DAOO – Derzhavnyi arkhiv Odeskoi oblasti [State Archive of Odesa Region] [in Ukrainian].

Sytnyk Yu. & Sytnyk O. (2020). Revival of a language national consciousness of the Ukrainians of Donetsk region under conditions of «perestroika» and during the first years of independent Ukraine. Skhidnoievropeiskyi istorychnyi visnyk – East European Historical Bulletin. 15. S. 196–207. [in English]. https://doi.org/10.24919/2519-058x.15.204979

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Авторське право (c) 2023 Nadia Kindrachuk, Tetiana Meleshchenko

Завантаження

##plugins.themes.healthSciences.displayStats.noStats##