Abstract
The purpose of the article is to study the history of a valuable monument of Ukrainian wooden architecture of the 17th century – the Epiphany of the Lord Church in Stanymyr village in Lviv region, as well as the introduction of a new source into scientific circulation, which allows you to trace the historical development of the church in detail. The research methodology is based on the principles of objectivity, historicism, systematicity, analytical and synthetic criticism of sources. The method of historical reconstruction contributed to the creation of a coherent picture of the history of the Epiphany of the Lord Church in Stanymyr village from disparate facts. The scientific novelty consists in an attempt to systematize the materials related to the history of the church and introduce a new historical source of the 18th century into scientific circulation, which enriches the research base of the monument, as well as the history of the settlement in which it is located. The document proposed for publication can be used for research on church history, architecture, local history, demographic studies, as well as other topics devoted to the history of society in the early modern period. Conclusions. The Epiphany of the Lord Church in Stanymyr is one of the few preserved wooden churches of Opillia, built in the 17th century. The first Christian church in the village probably existed already in the 15th century, but the first documented mention of the church in Stanymyr dates back to the beginning of the 16th century. The modern monument was built in 1689, but it has not come down to us in its original form, which is particularly confirmed by the visitation of the church in 1763. The published document contains a detailed description of the interior of the church (including icons, liturgical utensils, vestments and books) and its surroundings (fence, bell tower, cemetery), as well as immovable property (parson's house and land). The visitation also includes valuable information about the local parish priest, statistics about the parish's population, its toponymy and anthroponymy.
References
Horn, M. (1964). Skutki ekonomiczne najazdów tatarskich z lat 1605 – 1633 na Ruś Czerwoną. Wrocław – Warszawa – Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 235 s.
Jabłonowski, A. (1902). Polska XVI wieku pod względem geograficzno-statystycznym. (т. 7, ч. 1). Warszawa: Główny skład u Gebethnera i Wolffa, 402 s.
Liske, X. (відп. ред.). (1889). Akta grodzkie i ziemskie z czasów Rzeczypospolitej Polskiej: z archiwum tak zwanego bernardyńskiego we Lwowie. (т. 14). Lwów: Skł. gł. w księg. Seyfartha i Czajkowskiego, 635 s.
Tylus, S. (1999). Fundacje kościołów parafialnych w średniowiecznej archidiecezji lwowskiej. Lublin: Wydawnictwo KUL, 280 s.
Блажейовський, Д. (2004). Історичний шематизм Львівської архиєпархії. (т. 1). Львів, 570 с.
Гнида, П. (2018). Доля священика Івана Каспрука. https://3oko.com.ua/dolya-svyaschenyka-ivana-kaspruka/
Дума, І. (2013). Незрівнянний рідний край. Перемишлянщина запрошує: фотоальбом-путівник. Львів: Камула, 128 с.
Котович, В. (2014). Літописні ойконіми Галицького та Галицько-Волинського князівств: посесивні утворення на -ів, -ин. Рідне слово в етнокультурному вимірі. С. 13-20.
Лаба, В. (1996). Історія села Станимир від найдавніших часів до 1939 року. Львів, 16 с.viv].
Мицько, І. (1998). Святоуспенська лавра в Уневі (кінець ХІІІ – кінець ХХ ст.). Львів: Свічадо, 328 с.
НМЛ – Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького.
Томашівський, С. (ред.). (1901). Жерела до істориї України-Руси (т. 5). Львів: НТШ, 355 c.
Філевич, Н. (2017). Двоє творців, поєднаних Станимиром. https://zbruc.eu/node/63888
ЦДІА у Львові – Центральний державний історичний архів України, м. Львів.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Іван Стасюк, Pavlyshyn Pavlyshyn