ОСНОВИ ОВОЛОДІННЯ РУХОВИМИ НАВИЧКАМИ МУЗИКАНТА-ВИКОНАВЦЯ

Автор(и)

  • Білоус Владислава Павлівна Національна музична академія України ім. П.І.Чайковського

DOI:

https://doi.org/10.31652/2412-1142-2021-62-114-123

Ключові слова:

Навичка, етапи формування музичної навички, розумова працездатність, компоненті працездатності, динаміка працездатності

Анотація

Стаття присвячена проблематиці оволодіння музикантом-інструменталістом технічною виконавською майстерністю. Досвід та дослідження показують, що основою оволодіння технічною майстерністю є формування музичних рухових навичок.
Аналіз значення навички автор статті розпочинає з визначення поняття «навичка», адже в науковій літературі воно є неоднозначним. Розглянуто процес формування рухової навички, що ділиться на етапи (ознайомчий, аналітичний, синтетичний (стандартизуючий), ситуаційний), докладно характеризується кожен з них та аналізується їх значення.
В процесі оволодіння музично-виконавською майстерністю слід пам’ятати та враховувати властивості навичок: взаємодія або інтерференція навичок, деавтоматизація навичок. Однак, якщо про деавтоматизацію навичок знають практично всі музиканти-виконавці, то взаємодія навичок залишається по за їхньою увагою.
Музично-виконавська майстерність інструменталіста також залежать і від його потенціальних можливостей – здібності (здатності) до праці (переважно розумової). На жаль, наукових праць, присвячених проблемі розумової працездатності музикантів практично немає. Автор у статті наводить визначення поняття розумової працездатності та розкриває її структуру. (1. Аттенційний компонент, який характеризує стан довільної уваги. 2. Розумовий компонент, що характеризує стан мислення. 3. Мнемічний компонент, який характеризує стан довільної пам’яті. 4. Сенсорний компонент, який характеризує стан перцепційних процесів. 5. Імажинитивний компонент, який визначає стан уяви. 6. Мотиваційний компонент, що впливає на активність розумової діяльності) та описує динаміку працездатності (1. Період завчасного підвищення працездатності. 2. Установчий період. 3. Період впрацьовування. 4. Період максимальної працездатності. 5. Період зниження працездатності. 6. Період "кінцевого пориву". 7. Період прогресивного зниження працездатності). Цю динаміку необхідно враховувати як в процесі оволодіння майстерністю, так і у виконавській діяльності музиканта.
У висновках запропоновано конкретні практичні рекомендації щодо ефективності оволодіння виконавською майстерністю.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Біографія автора

  • Білоус Владислава Павлівна, Національна музична академія України ім. П.І.Чайковського

    кандидат мистецтвознавства, професор
    Національна музична академія України ім. П.І.Чайковського, м. Київ, Україна
    ORCID ID: 0000-0001-8506-238X

Посилання

Білоус В.П. Психологічні аспекти формування виконавської художньої майстерності. Автореферат дис..канд. мистецтвознавства. – К.: НМАУ, 2005. – 16 с.

Білоус П. Творча активність, розумова працездатність і професійне самовизначення особистості //СТАВРОПІГІЙСЬКІ ФІЛОСОФСЬКІ СТУДІЇ. Збірник наукових праць з філософії, психології, мистецтвознавства, культурології, педагогіки та філософії освіти. Випуск 4 /Упорядник О.П.Опанасюк. – Львів: “Ставропігіон”, 2010. – 294 с. (ULTIMA RATIO). - С.179-183

Гамезо М.В., Домашенко И.А. Атлас по психологии: Информ.-метод. материалы к курсу «Общая психология»: Учеб.пособие для студентов пед.ин-тов. – М.: Просвещение, 1986. – 272 с.

Давидов М. Інтерпретаційні аспекти виконавської майстерності //Науковий вісник. Музичне виконавство. – Вип.2. – К.: НМАУ, 1999. – С. 88-98.

Загальна психологія: Навч. посібник /О.Скрипченко, Л.Долинська, З.Огороднійчук та ін. – К.: Просвіта, 2005. – 464 с.

Карпенко Л.А. Краткий психологический словарь. Под общ.ред. А.В.Петровского, М.Г.Ярошевского. – М.: Политиздат, 1985. – 431 с.

Крысько В.Г. Общая психология в схемах и комментариях: Учебное пособие. – СПб.: Питер, 2004. – 254 с.: ил. – (Серия «Учебное пособие»).

Петровский А.В., Брушлинский А.В., Зинченко В.П. и др. Общая психология. Учебн. для студентов пед. ин-тов. Под ред. А.В. Петровского.- 3-е изд., перераб. и доп. – М.: Просвещение, 1986. – 464 с.

Платонов К.К. Краткий словарь системы психологических понятий. Издание 2-е, перераб. и доп. – М.: Высш. школа, 1984. – 174 c.

Biłous P. Zdolność do pracy umysłowej ucznia jako warunek efektywnego nauczania w nowoczesnej szkole //Szkoła w perspektywie XXI wieku. Teraźniejszość – przyszłość. Część 2. Nowe technologie i perspektywy przemian w procesach edukacyjnych. Pod red. Sławomira Kozieja. – Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego, 2009. – S. 103-109.

Biłous P. Zdolność do pracy umysłowej uczniów jako problem psychologiczny i pedagogiczny //Dyspozycje twórcze i zdolności. Wybrane zagadnienia pedagogiczne i psychologiczne. Pod red. Ireny Pufal-Struzik, Teresy Gizy. Studia Pedagogiczne Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego. Tom 17. – Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego, 2008. – S.155-163.

Encyklopedia psychologii. Pod red. Włodzimierza Szewczuka. – Warszawa: Fundacja Innowacja, 1998. – 1016 s.

Podstawy psychologii. Podręcznik dla studentów kierunków nauczycielskich /Pod red. Władysławy Pileckiej, Grażyny Rudkowskiej, Leszka Wrony. –Kraków: Wydawnictwo Naukowe AP, 1998. – 598 s.

Sillami N. Słownik psychologii. – Katowice: Wydawnictwo „Książnica”, 1995.–344 s.

Słownik psychologii. Red. Jerzy Siuta. – Kraków: „Zielona Sowa”, 2005. – s.480.

Strelau Jan. Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. Psychologia ogólna. – Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2000. – 896 s. – S.443.

Завантаження

Опубліковано

2021-12-21

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2

Як цитувати

ОСНОВИ ОВОЛОДІННЯ РУХОВИМИ НАВИЧКАМИ МУЗИКАНТА-ВИКОНАВЦЯ. (2021). Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems, 62, 114-123. https://doi.org/10.31652/2412-1142-2021-62-114-123