ФОРМУВАННЯ МУЗИЧНО-СЛУХОВИХ УЯВЛЕНЬ ОБДАРОВАНОЇ ДИТИНИ ПІД ЧАС НАВЧАННЯ СПІВУ
Ключові слова:
обдарована дитина; музична обдарованість; музично-слухові уявлення; ігрові технології; спів; ритм; майбутній вчитель музичного мистецтваАнотація
Вчитель початкових класів та мистецьких дисциплін, починаючи організацію роботи з
обдарованими дітьми, постає перед низкою проблем:
- вибір методу виявлення дітей з яскраво вираженою музикальністю;
- підбір способів та прийомів розвитку музичних здібностей, та забезпечення реалізації творчого
потенціалу таких дітей;
- актуалізація проблем обдарованих дітей перед іншими учасниками освітнього процесу –
батьками та педагогами освітнього закладу.
В статті дається дефінітивний аналіз понять «обдарована дитина», «музична обдарованість»,
«музично-слухові уявлення». Автори вважають, що основою музично-слухових уявлень є
інтонація. Розглядаються різні визначення поняття «інтонація» в науковій та методичній
літературі. Досліджуються особливості формування музично-слухових уявлень обдарованої
дитини під час навчання співу. Автор розкриває педагогічні умови для ефективного навчання
обдарованої дитини. Зазначається, що однією з умов є використання традиційних та інноваційних
методів та прийомів формування музично-слухових уявлень обдарованої дитини під час навчання
співу. Аналізуються наступні форми проведення занять з обдарованими дітьми: індивідуальний
підхід під час уроків, використання у практиці елементів диференційного навчання, проведення
нестандартних форм уроків; додаткові заняття з обдарованими учнями.
До традиційних методів у роботі з молодшими школярами автори відносять ігрові методи
розвитку музично-слухових уявлень. Більш актуальним є використання комп’ютерних технологій.
Розглядаються прийоми, за допомогою яких можна сформувати ритмічні, звуковисотні, ладові
музично-слухові уявлення. Такі прийоми містяться в електронних освітніх програмах. Наприклад,
«Sight Sing Melodies Now» («Побач і заспівай мелодії»).
Завантажити
Посилання
Указ Президента України «Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021
року». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013#Text. Дата звернення: 30.11.2021
Зайцева С. Б. Розвиток музичних компетентностей обдарованих дітей на уроках музичного мистецтва.
Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2013. No 5. С. 63-65.
URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Otros_2013_5_18. Дата звернення: 30.11.2021
Рябова О. Музично-слухові уявлення як операнди музичного мислення особистості. Естетика і етика
педагогічної дії. Вип. 13. 2016. С. 60-68.
Черняк Є. Б., Вольська Ю. В., Міщенко С. П., Йоркін В. В. Методичні аспекти розвитку музично-
слухових уявлень учнів молодших класів мистецьких шкіл. Вісник університету імені Альфреда
Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки. 2020. No 2 (20). С. 89-97.
Шадриков В.Д. Психология деятельности и способности человека: учеб. пособ. 2-е изд., перераб. и доп.
Москва: Логос, 1996. 320 с.
Барановська І.Г., Чернятинська А.С., Похила С.С.. Інноваційні підходи розвитку творчої обдарованості
дітей у позашкільних закладах освіти. Освітологічний дискурс. No 3-4 (26-27). 2019. с. 206 – 219.
URL: http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/issue/view/29. Дата звернення: 30.11.2021.
Демченко, О., Вацьо, М. (2021). Розвиток креативної компетентності майбутніх учителів початкових
класів у контексті євроінтеграційного вектора розвитку вищої педагогічної освіти. Acta Paedagogica
Volynienses, 4, C. 64–73, DOI: https://doi.org/10.32782/apv/2021.4.11
Зінченко Н. Знайти, виховати і розвинути. Відкритий урок: розробки, технології, досвід. 2011. No 7/8.
С. 38-40.
Теплов Б. М. Психология музыкальных способностей. Москва: Педагогіка, 2005. Т.1. С.42-250
Асафьев Б. В. Музыкальная форма как процесс: Кн. 1, 2. Ленинград: Музыка, 1971. 376 с.
Маркова Е. Н. Интонационность музыкального искусства: Науч. обоснование и пробл. педагогики. Киев:
Муз. Україна, 1990. 183 с.
Калініна Ю. Сольфеджіо у смартфоні: роздуми педагога-початківця. URL:
http://mus.art.co.ua/solfedzhio-u-smartfoni-rozdumy-pedahoha-pochatkivtsya/. Дата звернення: 1.12.2021.
Ємельянов В.В. Фонопедический метод развития голоса. URL: www.emelyanov-fmrg.ru.
Дата звернення: 1.12.2021.
Вацьо М. Творча особистість вчителя початкових класів і музично-ритмічне виховання молодших
школярів. Актуальні проблеми формування творчої особистості вчителя початкових класів: Матеріали
третьої Всеукраїнської науково-практичної конференції. Вінниця: ВДПУ ім. М. Коцюбинського,
Вип. 3. С. 149-151.
Лісовенко Г. Система роботи з обдарованими учнями у початкових класах. Управління освітою.
Січень (No2). С.6-11.
Реформат М. І. Система робот з обдарованими учнями. Завучу. Усе для роботи.2011. No5/6. С. 41-54.
Печерська Е. Музичні ігри – осередок виховання дружніх стосунків у колективі. Початкова школа. 2001.
С. 24-27.
Саєнко К.А. Дидактичні ігри на уроках музичного мистецтва в початковій школі. Мистецтво в школі.
Музика. Образотворче мистецтво. Художня культура. 2017. No6. С. 47-48.
Кайзерова Н. Робота з обдарованими дітьми. Початкова освіта. 2011. Грудень (No46). С. 22-26.
Найдич В. Я сам! Розвиток креативних здібностей дитини під час самостійної музичної гри. Музичний
керівник. 2017. No4. С. 26-32.
Печерська Е., Семінько О. Формування чистоти інтонування у молодших школярів засобами духовної
музики. Початкова школа. 2012. No11. С. 30-35.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Михайло Вацьо, Олександр Бицюк
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.