FEATURES OF CREATING A GRAPHICAL USER INTERFACE DURING THE STUDY OF PYTHON PROGRAMMING BY FUTURE TEACHERS OF MATHEMATICS
DOI:
https://doi.org/10.31652/2412-1142-2021-60-143-157Keywords:
training of teachers of mathematics, informatical competence, programming, Python, graphical user interface, widgetsAbstract
The article is devoted to the methodological aspects of studying the features of creating
a graphical user interface during the study of programming (on the example of Python), which is
necessary for the formation of informatical competence of future teachers of mathematics. In
particular, the article demonstrates the author's methodological approach to the study of this topic,
which provides comprehensive theoretical and practical training. Theoretical training is provided
in lectures and involves, above all, mastering the essence of the concept of "graphical user
interface". To create a graphical user interface, students are offered to use the Tkinter module,
which is part of the standard Python library and has a very powerful graphical capabilities. This
module has a standard set of objects (visual controls or widgets) that create a graphical interface.
Next reveals the essence of the concepts: class, property and method. The algorithm for creating
a graphical user interface is given. The main widgets (Button, Label, Entry, Text, Radiobutton,
Checkbutton, Listbox, Menu, etc.) and their corresponding properties and methods are studied.
Examples of programs with these widgets are given. Possibilities of creation of dialog windows
are considered. Special attention is paid to the location of widgets in the window. For this, so-
called location managers are used. Three main location managers are studied: pack (), place (),
grid (). Examples of their application are given. At the end of this topic, the question concerning
the treatment of events is studied. The essence of the concept of event is clarified and their
classification is given. Describes how to create event handlers and associate them with the events
themselves. Relevant examples are given. Practical training of students on this topic is carried out
in practical and laboratory classes. The latter provide for the presence of individual tasks. Such a
comprehensive approach, which combines theoretical and practical training, can contribute to the
quality of knowledge acquisition, the acquisition of practical skills, the ability to formulate and
solve practical problems in professional activities.
Downloads
References
Ковтонюк Г. М. До питання формування інформатичної компетентності майбутніх учителів фізико-
математичних дисциплін. Нова педагогічна думка. 2017. Том 91, No 3. С. 49-51.
Ковтонюк Г. М. Персональний сайт викладача як ефективний засіб організації самостійної пізнавальної
діяльності майбутніх учителів фізико-математичних дисциплін. Фізико-математична освіта. 2017. Вип.
, No 4. C. 205-208.
Креневич А. П. Python у прикладах і задачах. Ч. 1. Структурне програмування: навч. посіб. Київ: ВПЦ
«Київський університет», 2017. 206 с.
Креневич А. П. Python у прикладах і задачах. Ч. 2. Об’єктно-орієнтоване програмування: навч. посіб. Київ:
ВПЦ «Київський університет», 2020. 152 с.
Навчальні програми для 10-11 класів. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-
programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv (дата звернення: 01.09.2021).
Руденко В. Д., Жугастров О. О. Основи алгоритмізації і програмування мовою Python. Харків: Вид-во
«Ранок», 2019. 192 с.
Панченко О., Ковтонюк Г. До питання вивчення основ програмування мовою Python майбутніми
вчителями математики. Матеріали ІІ Всеукраїнської науково-практичної Інтернет-конференції
«Математика та інформатика у вищій школі: виклики сучасності» (Вінниця, 15-16 травня 2019 р.)
Електронне наукове видання. : збірник матеріалів. Вінниця, 2019. С. 122-125.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Сергій Бак, Галина Ковтонюк
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.