Theoretical Fundamentals of Museum Visuality
pdf (Ukrainian)

Keywords

visual studies, visual culture, museum visuality, scientific approaches and methods, interdisciplinary approach

How to Cite

Mankovska, R., & Havryliuk, S. (2021). Theoretical Fundamentals of Museum Visuality. Scientific Papers of the Vinnytsia Mykhailo Kotsyiubynskyi State Pedagogical University Series History, 37, 93-100. https://doi.org/10.31652/2411-2143-2021-37-93-100

Abstract

Based on modern visual discourse, the article views the issues of theoretical and methodological content related to museum visuality, analyzes scientific approaches and methods involved in visual culture, focuses on the features of visualization and decoding of museum space, the specifics of its modeling and interpretation of visual structures. The article aims to analyze the theoretical foundations of museum visuality, which involves solving the problem of identifying the specifics of theoretical and methodological tools for the study of visuality in museology and necessitated by the development of the modern interdisciplinary subject of visual studios – in the context of which museum visuality as a specific form of visual culture, acquires new features. The research methodology consists of scientific approaches and methods of socio-humanitarian direction, such as hermeneutical, cultural, semantic, semiotic, social, and psychoanalytical. The attention is drawn to the interdisciplinary approach as a major in visual studies. Comprehensive theoretical analysis of museum visuality enabled a more profound understanding of its possibilities. The scientific novelty lies in relevant theoretical and methodological principles through the cultural concept of the visuality’s synergy and museology. The article analyzes the methodological basis of museum visuality, for the first time distinguishing it from visual culture, and identifies the specifics of the theoretical mechanism functioning in museum space. Conclusions.The theoretical foundations of visual studies have significantly expanded the possibilities of museology as a scientific field and involved in modern museum practices, which have significantly transformed the museum space. The study of the theoretical chapter of museum visuality proves the significance of an interdisciplinary approach as a major one, especially in the development of visual technologies used in museum practices.

pdf (Ukrainian)

References

Баль, М. (2012). Визуальный эссенциализм и объект визуальных исследований. Логос, 1 [85],
212–249. URL: http://www.logosjournal.ru/arch/23/art_124.pdf

Бойлен, А. Л. (2021). Візуальна культура (пер. з анг. Г. Левів). Київ : ArtHuss, 208 с.

Вербицька, П. В. (2016). Музейна комунікація в умовах викликів глобалізації. Historical and Cultural Studies, 3, 1, 21–24.

Дубовая, Н. В. (2010). Визуальная культура в аспекте современности. URL: https://sibac.info/conf/pedagog/iii/35579

Дудка, С.-Р. О. (2016). Питання «образу» в інтер’єрному дизайні. Актуальні питання мистецтвознавства: виклики XXI століття: зб. статей міжнар. наук.-практ. конф., присвяченої 95-річчю заснування вищої художньої школи Харкова, 13 жовт. 2016 р. Харків : ХДАДМ, 53–54.

Загайська, Д. Л. (2016). Співвідношення символу та метафори, алегорії, образу, знаку як засобів художньої виразності. Актуальні питання мистецтвознавства: виклики XXI століття: зб. статей міжнар. наук.-практ. конф., присвяченої 95-річчю заснування вищої художньої школи Харкова, 13 жовт. 2016 р. Харків : ХДАДМ, 66–68.

Ільїна, Г. В. (2018). Ґенеза культури мислення: логос, раціо, візіо : монографія. Київ-Ніжин : Видавець Лисенко М. М., 368 с.

Ковалевська, О. (2016). Візуальні студії в системі сучасного соціогуманітарного знання.
Історіографічні дослідження в Україні, 26. Київ, 208–237.

Ковалевська, О. (2018). Візуальні студії. Нариси з соціокультурної історії українського історієписання / за загал. ред. В. Смолія. Київ : Ґенеза, 119–183.

Кремень, В. Г., Ільїн, В. В. (2020). Презентація візуальної грамотності в освітньому процесі та її експлікація в культурі мислення. Інформаційні технології і засоби навчання, 75. URL: https://www.researchgate.net/publication/339589190 DOI: 10.33407/itlt.v75i1.3660

Маланчук-Рибак, О. (2013). Візуальна культура як дослідницький об’єкт. Мистецтвознавчий автограф, 6–8, 99–106. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/mznav_2013_6-8_8

Мальковская, И. А. (2008). Визуальная культура: проблема самоидентичности. Гуманитарные науки: теория и методология, 4. URL: http://cyberleninka.ru/article/n/vizualnaya-kulturaproblema- samoidentichnosti

Новікова, Г. Ю. (2019). Середовищний музей як феномен сучасних креативних індустрій: дисертація кандидата культурології: 26.00.05. Харків, 236 с.
Поляков, Т. П. (2003). Мифология музейного проектирования или «Как делать музей?».
Москва : Рос. ин-т культурологи, 456 с.

Рачков, Є. С. (2015). Методи та підходи візуальної історії: аналіз історіографії. Харківський історіографічний збірник, 14, 27–41.

Сартр, Ж.-П. (2000). Взгляд. Бытие и Ничто: опыт феноменологической онтологии (пер. с фр. В. И. Колядко). Москва : Республика, 324 с. URL: http://yanko.lib.ru/books/philosoph/sartre=butie_i_nichto=ann.htm#_Toc130721409

Усманова, А. (2007). Визуальные исследования как исследовательская парадигма. URL: http://viscult.ehu.lt/article.php?id=108

Усманова, А. (2017). Визуальная культура – это наша повседневность. URL: https://ru.ehu.lt/novosti/almira-usmanovaa-vizualnaja-kultura-jeto-nasha-povsednevnost/.

Ямпольский, М. Ткач и визионер: Очерки истории репрезентации, или О материальном и идеальном в культуре. Москва : Новое литературное обозрение, 616 с.

De Caro, L. (2015). Moulding the Museum Medium: Explorations on Embodied and Multisensory Experience in Contemporary Museum Environments. New Trends in Museology. Nouvelles tendances de la muséologie, 43B, 55–70. DOI: https://doi.org/10.4000/iss.397.

Levin, D. M. (1999). The Philosopher’s Gaze: Modernity in the Shadows of Enlightenment. Berkeley; Los-Angeles; Oxford, 1999. 502 p.

Pink, S. (2006). Future of Visual Anthropology: Engaging the Senses. London; New York : Routledge, 2006. 166 p.

Sandywell, В. (2011). Dictionary of Visual Discourse: a Dialectical Lexicon of Terms. New York : Ashgate, 702 p.

Sturken, М., Cartwright, L. (2009). Practices of Looking: An Introduction in Visual Culture. New York
: Oxford University Press, 345 p.
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Scientific Papers of the Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University. Series: History

Downloads

Download data is not yet available.