ВПЛИВ VR /AR НА ТЕХНОЛОГІЇ НАВЧАННЯ Й ОСВІТЯНСЬКІ ПРАКТИКИ
DOI:
https://doi.org/10.31652/2412-1142-2021-60-108-116Ключові слова:
віртуальна реальність, доповнена реальність, імерсивне навчальне середовище, навчальні проектиАнотація
Розвиток сучасного суспільства обумовлює стрімкі зміни умов його існування,
сприяючи процесам еволюції та трансформації, що, в свою чергу, стає джерелом створення та
впровадження інновацій в освіту та навчання. Наростаюча цифровізація не може обійти стороною
сферу освіти, що актуалізує вивчення впливу і перспектив застосування цифрових технологій як у
вищій так і в середній загальноосвітній школі. Дидактичні можливості сучасних технологій та їх
застосування в освіті є одним з актуальних напрямків педагогіки. Сьогодні бачиться перспективним
використання технологій доповненої й віртуальної реальностей в освітніх практиках Впровадження
нових технологій в педагогічний процес є невід’ємною складовою покращення якості освіти.
Питання формування освітнього середовища закладу загальної середньої освіти з використанням
віртуальної і доповненої реальності ученими тільки розпочато й досліджено не повною мірою.
Одним з перспективних напрямків є використання середовищ віртуальної і змішаної реальності на
основі освітніх платформ і спеціалізованого устаткування. Технології доповненої реальності в освіті
знаходяться на етапі свого становлення, і, з огляду на перспективи їх розвитку, необхідно вивчати
й аналізувати досвід їх застосування та знаходити можливості включення їх до освітянської
практики, наприклад, через проєктну діяльність школярів. На сьогодні існує необхідність
вибудовування нових стратегій підготовки викладачів, діяльність яких в майбутньому неодмінно
буде реалізовуватися в зовсім інших умовах. Але значимою проблемою є відсутність єдиної
методології. Технології доповненої реальності розвиваються настільки стрімко, що дослідження в
сфері освіти та педагогіки просто не встигають надати теоретичного осмислення або розробити
системну методологію Потребують подальшого дослідження методики оптимального поєднання
класичних форм навчання і навчання за допомогою віртуальних систем.
Завантажити
Посилання
Europe’s Media in the Digital Decade: An Action Plan to Support Recovery and Transformation. URL: https://eur-
lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:52020DC0784&rid=8
How virtual reality and augmented reality are transforming business and the economy. URL:
https://www.pwc.ch/en/publications/2020/Seeing_is_believing_PwC_AR_VR.pdf
Virtual reality and its potential in Europe. Brussels, Lausanne, 2017. URL:
https://ec.europa.eu/futurium/en/system/files/ged/vr_ecosystem_eu_report_0.pdf
Mikropoulos, T. A., & Natsis, A. (2011). Educational virtual environments: A ten-year review of empirical
research (1999-2009). Computers and Education, 56(3), 769-780. doi:10.1016/j.compedu.2010.10.020
Dede, C. (2009). Immersive interfaces for engagement and learning. Science, 323(5910), 66-69.
doi:10.1126/science.1167311
Blascovich, J., Loomis, J., Beall, A. C., Swinth, K. R., Hoyt, C. L., & Bailenson, J. N. (2002). Immersive virtual
environment technology as a methodological tool for social psychology. Psychological Inquiry, 13(2), 103-124.
doi:10.1207/S15327965PLI1302_01
Sanchez-Vives, M. V., & Slater, M. (2005). From presence to consciousness through virtual reality. Nature
Reviews Neuroscience, 6(4), 332-339. doi:1038/nrn1651
Freitas, S. d., & Neumann, T. (2009). The use of ‘exploratory learning’ for supporting immersive learning in virtual
environments. Computers and Education, 52(2), 343-352. doi:10.1016/j.compedu.2008.09.010
Hew, K. F., & Cheung, W. S. (2010). Use of three-dimensional (3-D) immersive virtual worlds in K-12 and higher
education settings: A review of the research. British Journal of Educational Technology, 41(1), 33-55.
doi:10.1111/j.1467-8535.2008.00900.x
Dunleavy, M., Dede, C., & Mitchell, R. (2009). Affordances and limitations of immersive participatory augmented
reality simulations for teaching. Journal of Science Education and Technology volume 18, 7–22
Cummings, J. J., & Bailenson, J. N. (2016). How immersive is enough? A meta-analysis of the effect of immersive
technology on user presence.Media Psychology, 19(2), 272-309. doi:10.1080/15213269.2015.1015740
Potkonjak, V., Gardner, M., Callaghan, V., Mattila, P., Guetl, C., Petrović, V. M., & Jovanović, K. (2016). Virtual
laboratories for education in science, technology, and engineering: A review. Computers and Education, 95, 309-
doi:10.1016/j.compedu.2016.02.002
Сергеев С.Ф. Обучающие и профессиональные иммерсивные среды. Москва: Народное образование,
434 с.
Сергеев С.Ф. Методология проектирования тренажеров с иммерсивными обучающими середами. Научно-
технический вестник информационных технологий, механики и оптики 2011, No 1 (71), 109-114, 112
Doak D. G., Denyer G. S., Gerrard J. A., Mackay J. P., Allison J. R. Peppy: a virtual reality environment for
exploring the principles of polypeptide structure. Special Issue: Tools for Protein Science. 2020. Vol. 29, Issue 1.
Schrier, K. (2006). Student postmortem: reliving the revolution. URL:
http://www.gamecareerguide.com/features/263/student_postmortem_reliving_the. php?page=1
Eric Klopfer, Kurt Squire. Environmental Detectives - the development of an augmented reality platform for
environmental simulations. Educational Technology Research and Development. April 2008. Vol. 56, issue 2.
Р. 203-228.
Yuen S., Yaoyuneyong G., Johnson E. Augmented reality: An overview and five directions for AR in education.
Journal of Educational Technology Development and Exchange. 2011. Vol. 4, No 1. Р. 119–140
Lee K. Augmented reality in education and training. TechTrends. 2012. Vol. 56, No 2. Р. 13-21
Duncan I., Miller A., Jiang S. A taxonomy of virtual worlds usage in education. British Journal of Educational
Technology. 2012. 43(6). P. 949–964.
Jestice R. J., Kahai S. The Effectiveness of Virtual Worlds for Education: An Empirical Study: Sixteenth Americas
Conference on Information Systems (AMCIS), Lima, Peru, 2010. 10 p.
Mantovani F. VR Learning: Potential and Challenges for the Use of 3D Environments in Education and Training.
Towards CyberPsychology: Mind, Cognitions and Society in the Internet Age. Amsterdam: IOS Press, 2001.
P. 207–226.
Pinchuk O.P., Tkachenko V.A. and Burov O.Yu. AV and VR as Gamification of Cognitive Tasks. Proc. 15 th
Int. Conf. ICTERI 2019. Vol-2387. Р. 437-442. URL: http://ceur-ws.org/Vol-2387/20190437.pdf
Пінчук, О.П. Імерсивні технології в навчанні: проблема чи перспектива? ХІІ Міжнародна науково-
практична конференція «ІОН-2020» ВНТУ, м. Вінниця, Україна, стор. 257-258.
Соколюк О.М., Яцишин А.В. Використання засобів доповненої реальності в освітніх практиках. Цифрова
трансформація відкритих освітніх середовищ : колективна монографія / колектив авторів.; за ред.
В.Ю. Бикова. Київ.: ФОП Ямчинський О.В. С. 133-158
Anna V. Iatsyshyn, Valeriia O. Kovach, Volodymyr O. Lyubchak, Yurii O. Zuban, Andriy G. Piven, Oleksandra
M. Sokolyuk, Andrii V. Iatsyshyn, Oleksandr O. Popov, Volodymyr O. Artemchuk and Mariya P. Shyshkina.
Application of augmented reality technologies for education projects preparation. Cloud Technologies in
Education – 2019. Proceedings of the 7th Workshop on Cloud Technologies in Education (CTE 2019), Kryvyi
Rih, Ukraine, December 20, 2019. URL: http://ceur-ws.org/Vol-2643/paper07.pdf
Зильберман Н.Н., Сербин В.А. Возможности использования приложений дополненной реальности в
образовании. Открытое и дистанционное образование. 2014. No 4(56). С. 28-33
Freeman D., Reeve S., Robinson A., Ehlers A. Virtual reality in the assessment, understanding, and treatment of
mental health disorders. Psychological Medicine. 2017. Vol. 47, Iss. 14. P. 2393–2400
Bower M. et al. Augmented Reality in education – cases, places and potentials. Educational Media International.
51(1). DOI:10.1080/09523987.2014.889400
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Олександра Соколюк
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.