ЦИФРОВЕ НАВЧАЛЬНЕ СЕРЕДОВИЩЕ: НОВІ ТЕХНОЛОГІЇ ТА ВИМОГИ ДО ЗДОБУВАЧІВ ЗНАНЬ

Автор(и)

  • Биков Валерій Юхимович Інституту інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України, м. Київ, Україна
  • Буров Олександр Юрійович Інституту інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України, м. Київ, Україна

DOI:

https://doi.org/10.31652/2412-1142-2020-55-11-22

Ключові слова:

цифрове навчальне середовище;, навчальна діяльність;, людський чинник;, навчальні технології,, синтетичний досвід.

Анотація

У статті розглянуто проблеми цифровізації навчання на етапі переходу від традиційних форм до переважно дистанційних, коли зростає активність використання нових технологій (віртуальної та доповненої реальності), комп’ютерного моделювання, різних хмарних додатків і соціальних мереж. На часі віртуальна реальність використовується здебільшого для розваг, проте її навчальний потенціал є значним. Світовий досвід освіти у час четвертої промислової революції, посилений результатами пандемії COVІD-19, указує на необхідність реформи освіти не тільки з огляду на нові технології як такі, але і на необхідність урахування нових вимог до можливостей здобувача знань. У статті проведено аналіз концептуальних вимог до учасника освітнього процесу при застосування прогресивних навчальних цифрових технологій, пропонується теоретична модель між зовнішньою та внутрішньою організацією особливостей та параметрів електронного навчання, які можна виміряти для оцінки навчальної ефективності та її успішності здобувача знань з огляду на властивості людини, а не технологій навчання. Результати дослідження зосереджені на трьох найменш розкритих дотепер питаннях підвищення ефективності навчання в цифровому навчальному середовищі не з точку зору системи освіти, а з точки зору оптимального використання можливостей людини як здобувача знань – необхідність зміни технологій навчання (людиноцентричний погляд), необхідність балансу між навчанням та перенавчанням (як безперервного процесу), синтетичний досвід як екзоскелет мислення.
Відмічено, що на часі розвиваються більш досконалі системи навчання, що дозволяють виявляти здібності співробітників і недостатньо сформовані навички. Це допомагає узгодженню стратегії управління кадровим потенціалом на підприємствах і навчальних закладах, щоб максимально використовувати наявні можливості та отримувати користь з тих перетворень, які несе в собі Четверта промислова революція. Підкреслюються особливості актуального рівня цифрового навчання: якщо Digital Learning 1.0 було зосереджено на масштабуванні знань, то Digital Learning 2.0 - це вже розвиток навичок за допомогою застосування знань. Останнє ґрунтується на мобільному мікро-навчанні, що інтегрує мобільність, індивідуальний підхід і групову роботу. Звертається увага на особливу роль синтетичного досвіду, що грає значну роль у сфері мистецтва і художнього сприйняття. Вплив же синтетичних переживань на пізнання (і на свідомість) ще належить вивчити. Дослідження у цьому напрямі дадуть позитивний результат за умови врахування ергономічних особливостей діяльності людини в синтетичному середовищі.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Біографії авторів

  • Биков Валерій Юхимович, Інституту інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України, м. Київ, Україна

    доктор технічних наук, професор, дійсний член (академік) НАПН України,
    директор Інституту інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України, м. Київ, Україна

  • Буров Олександр Юрійович, Інституту інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України, м. Київ, Україна

    доктор технічних наук, старший дослідник, провідний науковий співробітник
    Інституту інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України, м. Київ, Україна

Посилання

Policy brief: education during COVID-19 and beyond. August 2020. United Nations. URL:

https://www.un.org/development/desa/dspd/wp-content/uploads/sites/22/2020/08/sg_policy_brief_covid-

_and_education_august_2020.pdf. (Дата звернення: 12.08.2020).

Science, School openings across globe suggest ways to keep coronavirus at bay, despite outbreaks, URL:

https://www.science mag.org/news/2020/07/school-openings-across-globe-suggest-ways-keep-coronavirus-

bay-despite-outbreaks. (Дата звернення: 12.08.2020).

UNESCO, International Commission on the Futures of Education, “Education in a post COVID-19 world: Nine

ideas for action”, 2020, URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/ 48223/pf0000373717 /PDF/373717eng.pdf.multi.

(Дата звернення: 12.08.2020).

Kozák, S., Ružický, E., Štefanovič, J., & Schindler, F. Research an education for industry 4.0: Present

development. Cybernetics & Informatics (K&I). 2018. Vol.1. p.8.

Биков В.Ю. Цифрова трансформація суспільства і розвиток комп’ютерно-технологічної платформи

освіти і науки України. Матеріали методологічного семінару НАПН України “Інформаційно-цифровий

освітній простір України: трансформаційні процеси і перспективи розвитку». 4 квітня 2019 р. / За ред.

В.Г. Кременя, О.І. Ляшенка. К, 2019. С.20--26.

Education and Training 2020 Work programme. Thematic Working Group 'Assessment of Key Competences'

Literature review, Glossary and examples. European Commission, Directorate-General for Education and

Culture, 2020. Vol.52, p.2012.

Schools of the Future. Defining New Models of Education for the Fourth Industrial Revolution. Report. World

Economic Forum 2020. URL: https://www.weforum.org/reports/schools-of-the-future-defining-new-models-of-

education-for-the-fourth-industrial-revolution. (Дата звернення: 12.08.2020).

Pinchuk O. P. et al. Digital transformation of learning environment: aspect of cognitive activity of students.

Proceedings of the 6th Workshop on Cloud Technologies in Education (CTE 2018), Kryvyi Rih, Ukraine,

December 21, 2018. CEUR Workshop Proceedings, 2019. No. 2433. С. 90--101.

Литвинова С. Г. Облачно ориентированная учебная среда школы: от кабинета до виртуальных

методических предметных объединений учителей. Образовательные технологии и общество. 2014.

Т. 17. No. 1. С.457-468.

Пінчук О. П., Литвинова С. Г., Буров О. Ю. Синтетичне навчальне середовище – крок до нової

освіти. Інформаційні технології та засоби навчання. 2017. No 4(60). С. 28-45.

Veltman, J. A., Jansen, C., Hockey, G. R. J., Gaillard, A. W. K., Burov, O.: Differentiation of Mental Effort

Measures: consequences for adaptive automation. NATO Science Series Sub Series I Life And Behavioural

Sciences. 2003. Vol.355. Pp. 249--259.

Биков В.Ю. Інноваційний розвиток засобів і технологій систем відкритої освіти.

Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики у підготовці фахівців: методологія,

теорія, досвід, проблеми: Зб.наук. праць. – Випуск 29. Редкол.: І.А.Зязюн (голова) та ін. – Київ-

Вінниця: ТОВ фірма «Планер», 2012. С.32--40.

Уваров А.Ю. Технологии виртуальной реальности в образовании. Наука и Школа. 2018. No 4.

С.108-117.

Iatsyshyn A. V. et al. Application of augmented reality technologies for preparation of specialists of new

technological era. Augmented Reality in Education : Proceedings of the 2nd International Workshop

(AREdu 2019), Kryvyi Rih, Ukraine, March 22, 2019. Vol. 2547. P. 181-200. URL: http://ceur-ws.org/Vol-

/paper14.pdf. (Дата звернення: 12.08.2020).

Литвинова С. Г. Модель використання системи комп’ютерного моделювання для формування

компетентностей учнів з природничо-математичних предметів. Фізико-математична освіта:

науковий журнал. Вип. 1 (15) / Сумський державний педагогічний університет імені А. С.

Макаренка, Фізико-математичний факультет редкол.: О.В. Семеніхіна (гол.ред.) та ін... – Суми :

СумДПУ ім. А. С. Макаренка., 2019. Том 1(19). С. 108-115. DOI: https://doi.org/10.31110/2413-1571-

-019-1-017

Spirin O., Burov O. Models and applied tools for prediction of student ability to effective learning. 14th

International Conference on ICT in Education, Research and Industrial Applications. Integration,

Harmonization and Knowledge Transfer. CEUR-WS, 2018. Vol. 2104. Pp. 404-411. (Дата звернення:

08.2020).

Буров О.Ю. та ін. Динаміка розвитку інтелектуальних здібностей обдарованої особистості у

підлітковому віці / За ред. О. Ю. Бурова. К. : Тов «Інформаційні системи», 2012. 258 с.

Hunter P. Digital Learning 2.0. EFMD Global Focus. 2017. Vol.2(11). Pp. 26-29.

How technology and play can power high-quality learning in schools. 2020 World Economic Forum.

URL:https://www.weforum.org/agenda/2020/01/technology-education-edtech-play-

learning/?utm_source=sfmc&utm_medium=email&utm_campaign=2711069_Agenda_weekly-

January2020-20200129_094911&utm_term=&emailType=Newsletter. (Дата звернення: 12.08.2020).

Stefanidis, K., Psaltis, A., Apostolakis, K. C., Dimitropoulos, K., & Daras, P. Learning prosocial skills

through multiadaptive games: a case study. Journal of Computers in Education. 2019. Vol.6(1). Pp.

-190. URL: https://doi.org/10.1007/s40692-019-00134-8. (Дата звернення: 12.08.2020).

Aguilera, J. VR Art: Degrees of immersion. CAiiA-Hub Poster Exhibition, Ionion Center for the Arts and

Culture, Kefalonia, Greece. 2011, 9 April. (Дата звернення: 12.08.2020).

Aguilera, J. The synthetic experience as an exoskeleton of the mind. Technoetic Arts. 2012. Volume 9,

Numbers 2-3, pp. 271--276.

Pinchuk O., Burov O., Lytvynova S. Learning as a Systemic Activity / Karwowski W., Ahram T., Nazir S.

(ets.) Advances in Human Factors in Training, Education, and Learning Sciences. AHFE 2019. Advances

in Intelligent Systems and Computing. 2019. Vol 963. Pp. 335--342. Springer, Cham. DOI :

https://doi.org/10.1007/978-3-030-20135-7-33. (Дата звернення: 12.08.2020).

Geyer D. Why unlearning is as vital as learning in the Fourth Industrial Revolution. ILO Regional Office

for Asia and the Pacific. URL: https://www.weforum.org/agenda/2019/09/to-maximize-the-4ir-we-need-

to-do-some-serious-unlearning/ (Дата звернення 10.08.2020)

Botvinick Matthew M., Cohen Jonathan D. The Computational and Neural Basis of Cognitive Control:

Charted Territory and New Frontiers. Cognitive Science. 2014. Vol.38. Pp. 1249--1285.

Metzinger, T. The ego tunnel: The science of the mind and the myth of the self. Basic Books. 2009. URL:

https://psycnet.apa.org/record/2009-06243-000 (Дата звернення: 12.08.2020).

Kilteni Konstantina, Groten Raphaela, Slater Mel. The Sense of Embodiment in Virtual Reality.

Presence: Teleoperators and Virtual Environments. 2012. Vol. 21. No. 4. Pp.373--387. URL:

https://www.mitpressjournals.org/doi/10.1162/PRES_a_00124. (Дата звернення: 12.08.2020).

Литвинова С. Г. Технология «перевернутое обучение» в облачно ориентированной учебной среде

как компонент развития медиаобразования в средней школе. Медиасфера и медиаобразование:

специфика взаимодействия в современном социокультурном пространстве Электронный ресурс.:

сборник статей / М- во внутр. дел Респ. Беларусь, учреждение образования «Могилевский

институт Министерства внутренних дел Республики Беларусь; редкол.: С. В. Венидиктов (отв.

ред.) и др... – Могилев: Могилев. институт МВД Респ. Беларусь, 2015 – 1 электрон. опт. диск (СD-

R). – Загл. с экрана.

Завантаження

Опубліковано

2021-02-11

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1

Як цитувати

ЦИФРОВЕ НАВЧАЛЬНЕ СЕРЕДОВИЩЕ: НОВІ ТЕХНОЛОГІЇ ТА ВИМОГИ ДО ЗДОБУВАЧІВ ЗНАНЬ. (2021). Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems, 11-22. https://doi.org/10.31652/2412-1142-2020-55-11-22

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають