КОНЦЕПТУАЛЬНІ ПІДХОДИ ДО ВИКОРИСТАННЯ ЗАСОБІВ ДОПОВНЕНОЇ РЕАЛЬНОСТІ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ

Автор(и)

  • Литвинова Світлана Григорівна Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України, м.Київ, Україна
  • Буров Олександр Юрійович Інституту інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України, м. Київ, Україна
  • Семеріков Сергій Олексійович Криворізький державний педагогічний університет, м. Кривий Ріг, Україна

DOI:

https://doi.org/10.31652/2412-1142-2020-55-46-62

Ключові слова:

доповнена реальність;, підходи до використання AR;, принципи використання AR;, концептуальна модель використанням AR;, педагогічні умови використання AR;, види технології AR;, освітній процес.

Анотація

У статті проаналізовано закордонний досвід, зокрема стан використання доповненої реальності (AR) в Сполучених штатах Америки, стан розвитку теми дослідження у вітчизняних закладах освіти та встановлено, що AR підвищує ефективність навчання, сприяє розвитку пізнавальної активності, підвищує якість засвоєння знань, провокує інтерес до навчання, сприяє розвитку дослідницьких навичок та предметних компетентностей здобувачів освіти; виокремлено проблеми використання засобів доповненої реальної в освітньому процесі й наголошено на дефіциті фахівців з підготовки освітніх проєктів. Розкрито історичний шлях розвитку технології AR та акцентовано увагу на розширенні можливостей застосування цієї технології для потреб суспільства. Обґрунтовано концептуальну модель використання AR в освітньому процесі та визначено чотири її складові (техніко-технологічна, освітньо-наукова, формувально-розвивальна та якість навчання). Встановлено, що для впровадження технології AR в освіті необхідно забезпечити освітнє середовище технічними засобами, засоби відтворення, дібрати операційні системи та програмне забезпечення, а для використання AR здобувачами освіти мають бути розроблені новітні підручники, посібники, картки, робочі зошити, інструкції тощо. Автори обґрунтували принципи (доцільності, доступності, пізнання, цілісності, навчальної спрямованості, мобільності) і підходи (когнітивний, системний, діяльнісний, диференційований, особистісно орієнтований, інноваційний), описано педагогічні умови та уточнено переваги й недоліки використання AR-технології в освітньому процесі. Встановлено, що здобувачі освіти вже активно використовують AR для розваг, а педагоги потребують додаткової дієвої підтримки (навчання). Виокремлено основні види технології AR для розроблення навчальних, дидактичних та методичних матеріалів. Концептуальні підходи дадуть можливість розробити новітнє навчально-методичне забезпечення для здобувачів освіти, що сприятиме підвищенню її якості.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Біографії авторів

  • Литвинова Світлана Григорівна, Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України, м.Київ, Україна

    доктор пед. наук, с.н.с., заступник директора,
    Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України, м.Київ, Україна

  • Буров Олександр Юрійович, Інституту інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України, м. Київ, Україна

    доктор тех. наук, с.д., провідний науковий співробітник,
    Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України, м. Київ, Україна

  • Семеріков Сергій Олексійович, Криворізький державний педагогічний університет, м. Кривий Ріг, Україна

    доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри інформатики та прикладної математики,
    Криворізький державний педагогічний університет, м. Кривий Ріг, Україна

Посилання

Биков В.Ю. Мобільний простір і мобільно орієнтоване середовище Інтернет-користувача: особливості

модельного подання та освітнього застосування. Інформаційні технології в освіті, 2013. No17. С. 9-37.

Грунтова, Т., Єчкало, Ю., Стрюк, А., Пікільняк, А. Інструменти доповненої реальності у навчанні фізики

у закладах вищої технічної освіти. Педагогіка вищої та середньої школи, 2018. No51. С. 47-57.

https://doi.org/10.31812/pedag.v51i0.3655

Мерзликін, О., Тополова, І., Тронь, В. Розвиток ключових компетентностей засобами доповненої

реальності на уроках CLIL. Освітній вимір, 2018. No51. С.58-73. https://doi.org/10.31812/pedag.v51i0.3656

Аранова С. В. К методологии визуализации учебной информации. Интеграция художественного и

логического. Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 3: Педагогика и психология.

No2. URL: https://cutt.ly/rgnTLud

Климнюк В. Є. Віртуальна реальність в освітньому процесі. Збірник наукових праць Харківського

національного університету Повітряних Сил, 2018. No 2. С. 207–212.

Синегуб А. А. Использование виртуальной реальности в образовании. Научные исследования. 2018. No4

(23). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ispolzovanie-virtualnoy-realnosti-v-obrazovanii (дата обращения:

06.2020).

Мінтій, І., & Соловйов, В. Доповнена реальність: український сучасний бізнес та освіта

майбутнього. Освітній вимір, 2018. Вип. 51, С. 290-296. https://doi.org/10.31812/pedag.v51i0.3676

Нечипуренко, П., Старова, Т., Селіванова, Т., Томіліна, А., Учитель, О. Використання доповненої

реальності в хімічній освіті. Освітній вимір, 2018. Вип. 51. С. 25-36.

https://doi.org/10.31812/pedag.v51i0.3650

Рашевська Н. В. Перспективи застосування засобів доповненої реальності у процесі навчання майбутніх

інженерів Науковий вісник Ужгородського університету. серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2018.

Вип. 2 (43). С.226-228.

Шмиголь М. Ф., Юшкевич Ю. С. Віртуальна реальність як феномен інформаційного суспільства:

світоглядний аспект. Гілея: науковий вісник. 2019. Вип. 142(2). С. 212-215.

Pinchuk Olga P., Tkachenko Vitaliy A., Burov Oleksandr Yu. AV and VR as Gamification of Cognitive Tasks.

URL: http://ceur-ws.org/Vol-2387/20190437.pdf

Соколюк О. М. Інформаційно-освітнє середовище навчання в умовах трансформації освіти. Науковi

записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. 2016. Вип. 12(ІІІ).

С.48-55.

Hsin-Kai Wu, Lee Silvia Wen-Yu, Changc Hsin-Yi, Liang Jyh-Chong. Current status, opportunities and

challenges of augmented reality in education. Computers & Education, 2013. Vol.62(1). Pp. 41-49. Elsevier

Ltd. Retrieved June 11, 2020 URL: https://www.learntechlib.org/p/132254/

Klopfer E., Squire K., Environmental Detectives — the development of an augmented reality platform for

environmental simulations. Educational Technology Research and Development. 2007. Vol. 56(2). Pp.203-228.

DOI: 10.1007/s11423-007-9037-6

Yuen, S., Yaoyuneyong, G., & Johnson, E. Augmented Reality: An Overview and Five Directions for AR in

Education. Educational Technology Development and Exchange, 2011. Vol.4. Pp. 119-140.

Lee, K. Augmented Reality in Education and Training. Techtrends Tech Trends, 2012. Vol. 56. Pp.13–21.

https://doi.org/10.1007/s11528-012-0559-3

Zhu, Y. , Ye, H. and Tang, S.Research on the Communication Effect of Augmented Reality Technology in

Electronic Publications among Youth—A Case Study of “Augmented Reality Interactive Science Reading”.

Advances in Applied Sociology, 2017. Vol.7. Pp. 305-318. doi: 10.4236/aasoci.2017.78019

Giasiranis S., Sofos L. Production and Evaluation of Educational Material Using Augmented Reality for

Teaching the Module of " Representation of the Information on Computers " in Junior High School. Creative

Education. 2016. Vol.7. Pp.1270-1291. Doi: 10.4236/ce.2016.79134

Martin-Gutierrez J., Guinters E., Perez-Lopez D. Improving strategy of self-learning in engineering: laboratories

with augmented reality. Procedia. Social and Behavioral Sciences, 2012. Vol. 51. Pp. 832-839. The World

Conference on Design, Arts and Education (DAE-2012), May 1-3 2012, Antalya, Turkey. URL:

https://cutt.ly/GgbyLjK

Cieutat J.-M. Olivier Hugues, Nehla Ghouaiel Active Learning based on the use of Augmented Reality Outline

of Possible Applications: Serious Games, Scientific Experiments, Confronting Studies with Creation, Training

for Carrying out Technical Skills. International Journal of Computer Applications. 2012. Vol. 46. No 20. Pp. 31-

URL: https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00739730/document

Carlos J. Ochoa. Disruptive Education through Immersive Learning Technologies, VRARA Education

Committee. Piacenza (Italy), 24.09.2019. https://www.thevrara.com/blog2/2019/10/29/disruptive-education-

through-immersive-learning-technologies. Accessed 21.08.2020

Литвинова С. Г. Використання об’єктів доповненої реальності як інструменту візуацізації освітнього

контенту. Матеріали науково-практичної Інтернет-конференції «Інформаційні технології в освітньому

процесі 2018» / упорядники Д. А. Покришень, М. В. Матюшкін, Є. С. Закревська – Чернігів: ЧОІППО

імені К. Д. Ушинського, 2019. URL: https://cutt.ly/ognTXZi

Poetker B. What Is Augmented Reality? URL: https://learn.g2.com/augmented-reality

Hype Cycle for Emerging Technologies. URL: https://cutt.ly/tgbyRAL

Модло Є.О., Єчкало Ю.В., Семеріков С.О., Ткачук В.В. Використання технології доповненої реальності

у мобільно орієнтованому середовищі навчання ВНЗ. Науковi записки Серія: Проблеми методики

фізико-математичної і технологічної освіти, 2017. Вип. 11(І). С. 93-100

Iatsyshyn, Anna V., Kovach, V.O., Lyubchak, V.O., Zuban, Y.O., Piven, A.G., Sokolyuk, O.M., Iatsyshyn,

Andrii V., Popov, O.O, Artemchuk, V.O., BurovYu., Lytvynova S.H.: Application of augmented reality

technologies for education projects preparation. CEUR WorkshopProceedingsof CTE-2019, 2019. Vol-2547.

Pр.181-200. URL: http://ceur-ws.org/Vol-2547/paper14.pdf.

Завантаження

Опубліковано

2021-02-11

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1

Як цитувати

КОНЦЕПТУАЛЬНІ ПІДХОДИ ДО ВИКОРИСТАННЯ ЗАСОБІВ ДОПОВНЕНОЇ РЕАЛЬНОСТІ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ. (2021). Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems, 46-62. https://doi.org/10.31652/2412-1142-2020-55-46-62

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають