ОПАНУВАННЯ СТУДЕНТАМИ ХУДОЖНЬО-ОБРАЗНОЇ МОВИ МУЗИКИ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ГРИ НА МУЗИЧНИХ ІНСТРУМЕНТАХ

Автор(и)

  • Т. Маринчук

Ключові слова:

художньо-образна мова, художній образ, засоби музичної виразності, мелодія, ритм, гармонія, інтерпретація музики, педагог-музикант

Анотація

Спираючись на ґрунтовні культурологічні й мистецтвознавчі праці, автор статті
розкриває ключові положення питань опанування студентами художньо-образної мови музики у процесі
навчання гри на музичних інструментах. Проблему усвідомлення специфіки художньо-образної мови музики
розглянуто у контексті сучасних наукових поглядів на головні складові художньої мови культури. Для цього
визначено генезису художнього образу та його функціонування у соціумі.
Автор наголошує на тому, що у процесі навчання гри на музичних інструментах студент не лише
отримує виконавсько-технічні навички, але й привчається до аналізу засобів виразності як складових
художньо-образної мови музики. Робота над вивченням твору у класі гри на музичних інструментах
передбачає комплексний аналіз цього твору, у процесі здійснення якого до музики залучається широке коло
явищ та виявляється індивідуальна самобутність твору. Саме через комплексний аналіз стає зрозумілою
сутність художньо-образної мови музичного мистецтва. Особливо важливим є вивчення особливостей
мелодики та ритміки музичного твору, що слугують об’єктивними складовими його художньо-образного
змісту. Автором статті обґрунтовано тезу про те, що аналіз мелодичної лінії музичного твору
неможливий без урахування специфіки ритму. Доведено, що емоційне й усвідомлене виконання музичного твору є неможливим без розуміння його художнього змісту, тому вивчення особливостей художньо-
образної мови музики є необхідною складовою занять з гри на музичних інструментах протягом усього періоду навчання студентів.

Завантажити

Дані для завантаження поки недоступні.

Біографія автора

  • Т. Маринчук

    м. Вінниця, Україна

Посилання

Арановский М. Музыкальный текст. Структура и свойства/ М,Арановский. – М.: Композитор, 1998. – 343 с.

Бахтин, М. Вопросы литературы и эстетики / М.М.Бахтин. – М.: Искусство, 1975. – 603 с.

Бонфельд М. О специфике воплощения конкретного в содержании музыки М.Бонфельд // Критика и музыкознание: Сб. ст. - Л.: Музыка, 1975. - С. 93 – 105.

Горский В. Историко-философское исследование текста / В.С.Горский. – К.: Наукова думка, 1981. – 2006 с.

Гумбольдт В. Язык и философия культуры: пер. с нем. / В. фон Гумбольдт. - М.: Прогресс, 1985. – 451 с.

Каган М. Философия культуры / М.С.Каган. – СПб.: Петрополис, 1996. – 416 с.

Лосев А. Знак, символ, миф: Труды по языкознанию / А.Ф.Лосев. – М: Изд. Моск. ун-та, 1982. – 213 с.

Лотман Ю. Знаковый механизм культуры / Ю.М. Лотман // Сб. Статей по вторичным моделирующим системам/ ред. Ю.М.Лотман. – Тарту: Изд-во Тартуского ун-та, 1973. – С.159-199.

Лотман Ю. Об искусстве / Ю.М. Лотман. – СПб.: Искусство, 2004. – 704с.

Лотман Ю. Структура художественного текста / Ю.М. Лотман. – М.: Искусство, 1975. – 384 с.

Мазель Л. О системе музыкальных средств и некоторых принципах художественного воздействия музыки / Л.Мазель // Интонация и музыкальный образ. – М.: Музыка, 1965. - С.225 – 264.

Мазель Л. Строение музыкальных произведений / Л. Мазель. – М.: Музыка, 1979. – 536 с.

Мамардашвили М., Пятигорский А. Символ и сознание: Метафизические рассуждения о сознании, символике и языке / М.К. Мамардашвили, А.М. Пятигорский – М.: Языки русской культуры, 1997. – 224 с.

Маринчук Т. Засоби виразності мистецтва у світлі художньо-педагогічного аналізу./ Матеріали міжнародної науково-

практичної конференції молодих учених та студентів: Музичне мистецтво і освіта: досвід та інноваційні шляхи розвитку / Вінниця – 2017. - С. 20 – 22.

Маринчук Т. Усвідомлення взаємодії засобів виразності різних видів мистецтв у процесі фахової підготовки вчителя

початкових класів/ Актуальні питання гуманітарних наук./ Міжвузівский збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету ім. Івана Франка, випуск 17. Дрогобич – 2017. - С. 63 – 70. (Збірник індексується в міжнародних базах даних.)

Назайкинский Е. О психологии музыкального восприятия / Е.Назайкинский. – М.: Музыка, 1972. – 384 с.

Парахонский Б. Язык культуры и генезис знания: ценносно-коммуникативный аспект / Б.А.Парахонский – К.: Наукова думка, 1988. – 211 с.

Попович М. Философские вопросы семантики / М.В.Попович. - К.: Наукова думка, 19875 – 300 с.

Тиц М. О тематической и композиционной структуре музыкальных произведений / М.Тиц. - К.: Муз.Укр., 1972. – 89 с.

Холопов Ю. Гармония: теоретический курс / Ю. Холопов. - М.: Музыка, 1988.- 361 с.

Христов Д. Теоретические основы мелодики (исследование) / перевод с болгарского, вступит. статья и

коммент. Е. Абызовой / Д.Христов. - М.: Музыка, 1980. - 256 с.

Шип C. Музыкальная речь и язык музыки (теоретическое исследование): Монография / С.Шип. – Одесса:

Одес. гос. консерватория им. А. В.Неждановой, 2001. – 296 с.

Завантаження

Опубліковано

2022-12-28

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 5

Як цитувати

ОПАНУВАННЯ СТУДЕНТАМИ ХУДОЖНЬО-ОБРАЗНОЇ МОВИ МУЗИКИ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ГРИ НА МУЗИЧНИХ ІНСТРУМЕНТАХ. (2022). Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems, 51, 287-291. https://vspu.net/sit/index.php/sit/article/view/5447